Čert
|
telesná výchova
|
Učiteľka vyberie jedného hráča, ktorý bude robiť „čerta“. Za nohavice sa mu zozadu zastrčí chvost/švihadlo, alebo inak upravený špagát, tak aby sa trochu šúchal po zemi. Čert chytá hráčov a ten, ktorého sa dotkne, ide z ihriska von. Ostatní počas hry utekajú, alebo majú možnosť sa brániť tým, že čertovi šliapnu na chvost a vytiahnu mu ho von. Vtedy čert stráca moc aj väzňov. Tí sa vracajú znova do hry a hráč, ktorý „porazil“ starého čerta, robí čerta nového. Každý má rovnakú možnosť robiť čerta, ak je dostatočne šikovný.
|
|
|
|
|
Príbehy v hudbe
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Počúvanie hudby
Vypočujeme si viackrát vhodne pripravenú skladbu, potom sa žiaci pokúsia vymyslieť si krátky príbeh, ktorý podľa nich daná hudba "hovorí". Hra môže mať aj formu dialógu, ktorý môžu žiaci zahrať.
|
|
|
|
|
Koláž z hudby
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
fantázia a hudba
Pripravíme si nahrávku, ktorá bude obsahovať sériu rôznych zvukov z reálu, prípadne i úryvok z vybranej skladby. Zvuky sú skutočné, imitované, prevzaté... Nahrávka môže obsahovať zvuk vrznutia dverí, krokov, pád stoličky, zvonenie telefónu... Koláž obsahuje aj pauzy (1 - 3 minúty). Prvá skupina si pripraví koláž a druhá si ju musí dobre vypočuť, potom si musí vymyslieť a realizovať svoju predstavu deja.
|
|
|
|
|
Púť svojím vnútrom
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Muzikoterapia
Ľahneme si, uvoľníme sa a vydáme sa na púť svojím telom. Predstavujeme si pri nej svoje vnútorné orgány, pekne k nim rozprávame a "pohladením" ich posilňujeme. Veľmi pri tom záleží na sile predstavy. Cvičenie lokálne prekrvuje dotyčné časti tela. Proces môžeme opakovať.
|
|
|
|
|
Počúvanie hudby a obrázky
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Učiteľka ponúkne žiakom 5 rôznych obrázkov, pričom aspoň jeden z nich by sa mal nejakým spôsobom približovať téme skladby. Učiteľka prehrá skladbu. Žiaci si majú vybrať jeden alebo viac obrázkov, ktoré podľa ich názoru korešpondujú so skladbou. Potom učiteľka napíše čísla obrázkov od 1 po 5 a k nim píše počet žiakov, ktorí sa s obrázkom stotožňujú. Musia povedať aj prečo. Názory sa môžu k číslam dopísať. Spolu vyhodnotia, ktorý obrázok má najviac hlasov. Učiteľka povie, kto sa najviac približoval pravde a povie názov skladby.
|
|
|
|
|
Slovotvorné predpony
|
slovenský jazyk
|
NA PRVÉHO
Každému prvému žiakovi v rade dáme papier s nejakou slovotvornou predponou. Prvý napíše naň odvodené slovo a papierik pošle ďalšiemu žiakovi, ktorý sedí za ním. Ten napíše iné odvodené slovo na príslušnú slovotvornú predponu. Rad, ktorý má prvý napísané odvodené slová, vyhráva.
OBÁLKA S PREDPONAMI
Učiteľka si pripraví obálku plnú kartičiek, na ktorých sú slovotvorné predpony. Potom s ňou chodí po triede a dáva žiakom vyberať predpony. Žiak si vyberie nejakú kartičku a na príslušnú predponu vymyslí odvodené slovo.
|
|
|
|
|
Zábavné čítanie
|
literatúra
|
Učiteľka (žiačka) prečíta krátke dielo (text z čítanky), ale len do polovice, prípadne po zápletku. Potom prestane čítať a dá žiakom jednoducho a výstižne nakresliť najdôležitejšie momenty príbehu. Potom žiaci dostanú za úlohu dotvoriť koniec príbehu. Môžu ho aj nakresliť. Nastane diskusia, niektorí žiaci vyslovia svoju verziu. Nakoniec učiteľka prečíta (dá žiakom potichu prečítať) koniec príbehu. Zisťujú, kto bol najbližšie príbehu so svojou verziou.
|
|
|
|
|
Aby nestratilo význam
|
slovenský jazyk
|
Učiteľka pošle piatich žiakov za dvere. Prvého z nich zavolá dovnútra a zadá mu dôležitú úlohu, ktorá je komplikovaná (primerane ročníku). Potom si zavolá ďalšieho žiaka a prvý mu bude musieť zopakovať úlohu. Toto sa opakuje až po posledného žiaka. Učiteľka nakoniec zopakuje túto úlohu. Žiaci si všímajú, ako sa zadanie úlohy čoraz viac skracovalo, prípadne poplietlo.
|
|
|
|
|
Výstup po schodoch
|
slovenský jazyk
|
Hry sa zúčastňujú dvaja žiaci. Ich základné postavenie je zakreslené na spodnej časti pyramídy. Za každú správnu odpoveď súťažiaci postupuje o jeden schodík vyššie, čo pomocník učiteľa zakresľuje do pyramídy na tabuli postupom figúrok. Na otázky odpovedajú vždy striedavo. Ak niektorý z nich rozmýšľa dlhšie ako päť sekúnd, odpovedá jeho spoluhráč - súper. Keď sa ktorýkoľvek z nich dostane na vrchol pyramídy a súťaž ešte pokračuje otázkami, kreslí pomocník figúrky opäť odspodu, takže na miesto figúrok zvislé čiary pre každého hráča inou farbou. Po každej odpovedi podľa záznamu figúrok či čiarok vidíme, aký má jednotlivý hráč bodový zisk. Čas zadávania otázok sleduje časomerač a gongom ohlasuje ukončenie kladenie otázok. Pred zadaním úloh oboznámime súťažiacich s náplňou (napríklad: v prvom kole budete tvoriť podstatné mená s nezhodnými prívlastkami) a odpovede musia nasledovať do piatich sekúnd od položenia každej otázky.
1. V priebehu jednej minúty budete striedavo uvádzať abstraktné podstatné mená: radosť, láska, vedomosti, súlad, myšlienky, ťažoba, súdržnosť, nádej, skromnosť, túžba, súcit, solidarita...
2. Vymenujte 15 pomnožných podstatných mien: Zbehy, okuliare, nohavice, Bánovce, prázdniny...
3. K daným podstatným menám utvorte päť zhodných prívlastkov:
pes - krotký, poslušný, uviazaný...
koláč - makový, nedopečený, chutný...
|
|
|
|
|
Vzorcová tajnička
|
chémia
|
Pomôcky:
- farebný papier (dve farby)
- kriedy
POSTUP:
Aj hodinu chémie môžeme oživiť zábavnou hrou na školskom dvore.
Na farebný papier (napr. modrej farby – bude určený pre družstvo „modrých“) nakreslíme 10 rámčekov, do ktorých napíšeme 10 vzorcov a na papier inej farby (napr. červenej – určený pre družstvo „červených“) napíšeme/vytlačíme 10 iných vzorcov. Vzorce vystrihneme a na opačnú stranu kartičiek napíšeme poradové číslo od 1 po 10. Kartičky potom zložíme a schováme na školskom dvore. Odporúčam papiere jednej farby skryť na mieste, ktoré vymedzíme pre prvé družstvo a papiere druhej farby skryť na miesto, ktoré vymedzíme druhému družstvu, zamedzíme tým neskorším nezhodám. Na chodník kriedou nakreslíme, dostatočne od seba vzdialené, tabuľky - doplňovačky, do ktorých nevpisujeme text (ten vyplnia žiaci), len poradové čísla. Žiakov rozdelíme na dve družstvá („modrých“ a „červených“). Oboznámime ich s podmienkami hry. Vymedzíme trasu, kde majú hľadať a kadiaľ môžu chodiť, aby nedošlo k úrazu a ukážeme im príslušné tabuľky. Žiakov odštartujeme. Hľadajú papieriky so vzorcami a s tými utekajú k svojej tajničke, kde vypíšu názov prvku alebo názov zlúčeniny. Družstvo, ktoré vylúšti tajničku ako prvé, vyhráva a zaslúži si odmenu.
Družstvá si môžu pred začiatkom hry zvoliť pisára a hľadačov kartičiek.
OBMENA: Túto hru môžeme použiť aj pri overovaní vedomostí, ktoré žiaci nadobudli za celý školský rok. Skrátime si s ňou dlhé chvíle po klasifikačnej schôdzi. Miesto vzorcov napíšeme na papiere otázky, ktoré majú jednoslovnú odpoveď. Z odpovedí vytvoríme tabuľku a hra môže začať!
OBMENA 2: Chcete, aby žiaci pozornejšie počúvali na hodine literatúry, či čítania? Povedzte im, že sa pôjdete zahrať na školský dvor a vyhrá to družstvo, ktoré najpozornejšie počúvalo čítaný text.
|
|
|
|
|
|