Na zvieratká
|
slovenský jazyk
|
Cieľ: Vytvoriť základy literárneho vedomia. Analýza slov na slabiky. Postup: Žiaci skáču (tlieskajú, dupú, hrajú na rytmických nástrojoch), podľa počtu slabík v riekanke.
Žaba Ide žaba po rebríku, naťahuje harmoniku. Ide to, nejde to, necháme to na leto.
Koník Hojda hojda na koníčku, do Prešova po pšeničku. Hojda, hojda na koni, do Prešova v jačmeni. Hojda, hojda, spadla mačka z pôjda. Spadla na koláče, teraz v kúte plače.
Medveď Poviem ti len, tíško seď, medvedíky ľúbia med. Kde prečkajú krutú zimu? Schovajú sa pod perinu.
Vtáčik Oženil sa vtáčik, malý rapotáčik. Prišla pani vrana na husličky hrala. Prišla kmotra mačka a s ňou slečna myška. Myška v krásnej paráde tancovala na hlave.
Ryba Pláva ryba v pohode, na suchu aj vo vode. Vo vode si rybka pláva, plutvičkami na nás máva.
Zajko Bežal zajko zaránky, roztrhal si topánky. Veverička z konára líštičke sa privráva: Nezašívaj líška boty, kto roztrhal, nech sa potí.
Príroda Hupy hou, hupy hou, slniečko je za horou. Hupy hou, hupy hou, ovečky idú dolinou. Hupy hou, hupy hou, pes ich vedie. Hupy hou, hupy hou, Janka ide na kolenách zákrutou.
Žaba Skáče žaba po blate, kúpime jej na gate. Na aké, na aké? Na zelené strakaté...
Medveď Skáč, skáč medveďu, čerti ťa odvedú. S roztrhaným mechom, stoja za orechom!
Koza Dupy, dupy, nôžky nohy, koza Líza tá má rohy! Drgy, drgy, tak hľa drgá, do Aničky stále strká! Beží koza rohatá, za ňou koza chlpatá. Kopýtkami do seba kop, rohami trk, trk, zadočkom drc, drc... Stará koza - múdre zviera, rozhodla sa hrušky zbierať. Aby si aj mladé zvykli, vozia hrušky na bicykli.
V tejto hre využijeme prirodzenú spontánnosť detí a medzipredmetové vzťahy s hudobnou a telesnou výchovou. Dieťa automaticky delí slová na slabiky. Neskôr môžeme doplniť k hre ďalšiu úlohu. Žiak musí určiť prvú slabiku (v nácvičnom období písmená, ktoré si osvojil) vo vybraných slovách z riekanky.
Obmena: Cieľ: Rozvoj komunikačných a vyjadrovacích schopností a zvukovej stránky reči. Postup: Dramatizácia riekaniek. Učiteľ: „Zahráme sa na zvieratká. Napodobníme ich pohyb.“ Žiaci napodobňujú pohybom zvieratko, ktoré si vybrali. Ostatní žiaci reprodukujú riekanku, ktorú žiak napodobňuje. Pozn. Nakoľko žiakov oboznamujeme s novou formou práce, necháme ich spontánne vyjadriť svoje pocity. Do dramatizácie nezasahujeme presnými povelmi ako riekanku predviesť.
|
|
|
|
|
Vláčik
|
slovenský jazyk
|
Cieľ: Analýza vety na slová. Pomôcky: Papierový vláčik. Postup: Na magnetickej tabuli je pripravený rušeň. Učiteľ: „Na stanici stojí rušeň, ale nemá ani jeden vozeň, aby sa mohol vydať na cestu, musíme k nemu nejaké pripojiť. K rušňu však môžeme pripojiť len toľko vagónov, koľko je v tejto vete slov.“ Učiteľ zadáva jednoduché vety a žiaci pripájajú vozne. Neskôr, keď si hru osvoja môžu tvoriť vety sami.
Obmena 1: Hru môžeme využiť aj pri analýze slov na slabiky alebo slova na hlásky. Obmena 2: Cieľ: Nácvik a utvrdenie pravopisu osobných mien. Postup: Na tabuli máme pripevnený vlak. Učiteľ: „Deti idú na výlet, ale tento vlak berie iba deti, ktorých meno sa začína hláskou „m“. Ktoré deti môžu cestovať týmto vlakom?“ Hru môžeme využiť pri osvojovaní si rôznych písmen. V neskoršom období žiaci môžu mená napísať nad vagóny. Pozn. Ak máme v triede dostatok priestoru, môžeme hru použiť ako pohybovú aktivitu. Jedného žiaka určíme za rušeň a ostatní budú predstavovať vagóny, čiže slová vo vete.
|
|
|
|
|
Čarbanica
|
písanie
|
Cieľ: Analýza slov na slabiky. Zlepšiť jemnú motoriku uvoľňovacími cvikmi. Pomôcky: Papiere, farebné ceruzky. Postup: Žiaci pracujú vo dvojiciach, jednotlivo, vo viacčlenných skupinách. Každá dvojica má jeden papier, na ktorý nakreslí spleť čiar. Učiteľ: „V bludisku sa nám stratili rôzne predmety. Pokúsme sa ich nájsť.“ Deti farebnými ceruzkami obťahujú predmety, ktoré sa im podarilo vytvoriť. Na záver hry si jednotlivé predmety pomenujeme a vyslabikujeme. Obmena: Túto hru môžeme využiť aj neskôr. Zo slov, ktoré sme našli môžeme tvoriť vety, alebo celý príbeh.
|
|
|
|
|
Tajnička na školskom dvore
|
biológia
|
Pomôcky: * farebný papier (dve farby) * kriedy
POSTUP: Aj hodinu biológie môžeme oživiť zábavnou hrou na školskom dvore. Na farebný papier (napr. modrej farby – bude určený pre družstvo „modrých“) nakreslíme 10 rámčekov, do ktorých napíšeme 10 otázok a na papier inej farby (napr. červenej – určený pre družstvo „červených“) napíšeme/vytlačíme 10 iných podobných, rovnako náročných otázok. Rámčeky vystrihneme a na opačnú stranu kartičiek napíšeme poradové číslo od 1 po 10. Kartičky potom zložíme a schováme na školskom dvore. Odporúčam papiere jednej farby skryť na mieste, ktoré vymedzíme pre prvé družstvo a papiere druhej farby skryť na miesto, ktoré vymedzíme druhému družstvu, zamedzíme tým neskorším nezhodám. Na chodník kriedou nakreslíme 2 tabuľky/doplňovačky (dostatočne od seba vzdialené) - nevpisujeme do nich text (ten vyplnia žiaci), napíšeme len poradové čísla. Žiakov rozdelíme na dve družstvá („modrých“ a „červených“). Oboznámime ich s podmienkami hry. Vymedzíme trasu, kde majú hľadať a kadiaľ môžu chodiť, aby nedošlo k úrazu a ukážeme im príslušné tabuľky. Žiakov odštartujeme. Hľadajú papieriky s otázkami, s tými utekajú k svojej tajničke, kde napíšu odpovede na otázky. Družstvo, ktoré vylúšti tajničku ako prvé, vyhráva a zaslúži si odmenu.
Družstvá si môžu pred začiatkom hry zvoliť pisára a hľadačov kartičiek.
Na kartičkách môžu byť aj obrázky rastlín, hornín, zvierat. Žiaci potom píšu do tajničky ich názov.
OBMENA: Túto hru môžeme použiť aj pri overovaní vedomostí, ktoré žiaci nadobudli za celý školský rok. Skrátime si s ňou dlhé chvíle po klasifikačnej schôdzi. Na papiere napíšeme otázky, ktoré majú jednoslovnú odpoveď. Z odpovedí vytvoríme tabuľku a hra môže začať!
|
|
|
|
|
Telefón
|
slovenský jazyk
|
Učiteľ napíše pre každý rad lavíc na papieriky rovnakú vetu. Táto veta musí byť buď veľmi dlhá alebo inak náročná na zapamätanie si. Po odštartovaní si prvý žiak potichu prečíta vetu a potom ju spamäti povie žiakovi za sebou. Ten ju povie ďalšiemu až sa veta dostane až k poslednému v rade. Ten to čo počul, napíše na papier. Keď všetci skončili odovzdajú papiere s vetami učiteľovi a ten ich nahlas prečíta. Rad, ktorý mal vo vete najmenej chýb vyhráva a je odmenený.
|
|
|
|
|
Vymyslime spolu príbeh
|
slovenský jazyk
|
Učiteľka začne: "Kde bolo, tam bolo..." Prvý žiak vetu doplní. Ďaľší v poradí vymyslí novú vetu a ďalší žiaci pokračujú, až vytvoria príbeh. Učiteľka môže napísať na tabuľu osnovu, podľa ktorej sa budú žiaci riadiť.
|
|
|
|
|
Na prvého
|
slovenský jazyk
|
Každý rad dostane papier so slabikou (predložkou) a na učiteľov pokyn žiak v prvej lavici začne písať slovo na danú hlásku (predložku) alebo slabiku. Po napísaní dá papier žiakovi vedľa seba, po napísaní svojho slova ho posunie žiakovi za sebou... Vyhráva rad, ktorý skončí ako prvý.
|
|
|
|
|
Vytvor vetu
|
slovenský jazyk
|
Učiteľ napíše na tabuľu niekoľko slov a očísluje ich (napríklad: 1 (mama), 2 (mačka), 3 (mrkva), 4 (dom), 5 (škola), 6 (stôl), 7 (chodba), 8 (tiger), 9 (teta), 10 (jogurt). V škatuli sú čísla od 1 – 10. Žiak si vytiahne aspoň tri čísla a utvorí na ne vetu.
OBMENA: Namiesto čísel rovno na kartičky napíšeme niekoľko slov. OBMENA: Namiesto slov môžme použiť rôzne obrázky.</p
|
|
|
|
|
Čarovná kniha
|
slovenský jazyk
|
Na stole je kniha, do ktorej sme medzi jednotlivé strany vložili kartičky so slovami. Žiak náhodne otvorí knihu, vyberie slovo, nahlas ho prečíta a vyvolá žiaka, ktorý vymyslí vetu na dané slovo.
|
|
|
|
|
Stratená slabika
|
čítanie
|
Na tabuľu napíšeme niekoľko slov, ktorým chýbajú niektoré slabiky. Vedľa slov sú napísané slabiky, ktoré slovám chýbajú a sú pomiešané. Žiaci majú za úlohu správne priradiť slabiky k slovám a dopísať ich.
|
|
|
|
|
|