Reťaz
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojiť si písmená slovenskej abecedy, cvičenie sluchového rozlišovania hlások. Postup: Učiteľ (neskôr žiak) zadá prvé slovo. Dieťa, ktoré nasleduje musí povedať slovo, ktoré sa začína hláskou, ktorou predchádzajúce slovo končilo. Príklad: dom – mucha – auto – orech – chlieb – banán...
|
|
|
|
|
Meno, zviera, vec
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojiť si písmená slovenskej abecedy, cvičenie sluchového rozlišovania hlások. Postup: Pri tejto hre využijeme pravidlá známej hry „Meno, mesto, zviera, vec.“ Zo začiatku hru hráme ústne, neskôr pridáme písomnú formu. Hru môžeme hrať jednotlivo, ale aj v skupinách. Učiteľ zadá hlásku, ktorou sa musia začínať slová. Určí začiatok hry. Ten žiak (skupina), ktorý má prvý pripravené slová sa prihlási alebo inou formou dá najavo, že skončil. Ak je jeho odpoveď správna, získava bod. Hru opakujeme niekoľkokrát, kto získa najviac bodov víťazí. Pri písomnej forme dbáme na to, aby boli slová napísané gramaticky správne (v rámci už zvládnutých pravopisných pravidiel).
Obmena: Zadanie hry zmeníme. Žiak musí napísať za presne určený čas čo najviac slov, ktoré sa začínajú určeným písmenom. Môžu to byť rôzne slová alebo presne určíme význam slov: a) píšeme mená, ktoré sa začínajú písmenom P, b) hľadáme názvy zvierat so začiatočným písmenom K a pod.
|
|
|
|
|
Skrývačka
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojiť si písmená slovenskej abecedy a určiť pozíciu hlásky v slove. Pomôcky: Texty, detské časopisy. Postup: Učiteľ: „Dnes sme spoznali ďalšie písmenko. No nie len deti sa radi hrajú. Naše písmenko sa rozhodlo s nami zahrať na skrývačku. Kto nájde najviac písmen „m“ v texte?“ Žiaci krúžkujú písmeno „m“ v pripravenom texte (pri tejto hre môžeme využiť motivačné básne zo šlabikára). K hre pridáme ďalšiu úlohu, určiť pozíciu hlásky v slove vo vybraných slovách z textu.
Obmena: Hráme v nácvičnom období. Zadanie úlohy môžeme meniť. Napr. Zakrúžkuj slová, ktoré majú dve slabiky.
|
|
|
|
|
Cvičia moje rúčky
|
písanie
|
Cieľ: Osvojovanie si písmen slovenskej abecedy a precvičovanie jemnej motoriky. Pomôcky: Pripravená predloha na papieri – viď príloha, farbičky. Postup: Učiteľ: Motiváciu použijeme podľa pripravenej predlohy. Žiaci na pripravenej predlohe obťahujú čiary farbičkou alebo kreslia čiary vo vopred predloženom labyrinte.
|
|
|
|
|
Nájdi ma!
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojiť si hlásky slovenskej abecedy, sluchová analýza slov. Pomôcky: Obrázky, kartičky s písmenami. Postup: Na tabuli máme pripevnené kartičky s písmenami. Každý žiak dostane obrázok. Na povel učiteľa sa musí žiak postaviť ku kartičke s písmenom, ktorým sa začína jeho slovo na obrázku.
Obmena 1: Piati žiaci z triedy dostanú kartičku s písmenom (počet skupín si utvoríme podľa počtu žiakov v triede). Postupne vravia: „Prídu ku mne všetci, ktorí majú slovo so začiatočným písmenom K.“ Obmena 2: Hráme v nácvičnom období, teraz nahradíme kartičky slovami. Učiteľ zadáva úlohy. Všetci žiaci, ktorí majú v svojom slove K zdvihnú kartičku nad hlavu.
|
|
|
|
|
Múdra lopta
|
čítanie
|
Cieľ: Určovanie pozície hlások v slove (začiatočná hláska), osvojovanie si hlások po sluchovej analýze. Pomôcky: Penová lopta. Postup: Žiaci sedia v kruhu. Dieťa, ktoré má loptu ju prihrá ľubovoľnému spolužiakovi, ktorý musí slniť zadanú úlohu. Ak úlohu nesplní vypadáva z hry. Úlohy: a) Povedz slovo, ktoré začína hláskou „s“. b) Povedz slovo, ktoré začína slabikou „ma“. Úlohu môže zadať učiteľ na začiatku hry, ale úlohu mení žiak, ktorý po splnení úlohy prihráva loptu ďalšiemu spolužiakovi. Zo začiatku, kým si žiaci osvoja hru, úlohu menia len čiastočne. Napr. 1. žiak: Povedz slovo, ktoré začína hláskou „s“ 2. žiak: Povedz slovo, ktoré sa začína hláskou „v“. Neskôr, keď žiaci nadobudnú viac zručností a vedomostí (v nácvičnom a čítankovom období), môžu zadanie úlohy meniť úplne. Napr. 1. žiak: Povedz slovo, v ktorom je dvojhláska „ie“. 2. žiak: Utvor vetu so slovom „auto“. Túto hru môžeme využiť aj v čítankovom období pri tvorbe príbehu. Učiteľ alebo žiak utvorí prvú vetu, prijímajúci hráč pridá ďalšiu vetu, ktorá nadväzuje na predchádzajúcu.
|
|
|
|
|
Oberačka
|
čítanie
|
Cieľ: Analýza slov na slabiky. Pomôcky: Strom (nakreslený na papieri alebo na magnetickej tabuli), obrázky košíkov s označením „2, 3“, obrázky ovocia. Postup: Učiteľ: „Aké je ročné obdobie?... Čo všetko robíme na jeseň?...“ Motivačným rozhovorom sa dostaneme až k odpovedi. „Na jeseň oberáme ovocie.“ Žiak „odtrhne“ zo stromu ovocie a uloží ho do pripraveného košíka s označením „2, 3“, podľa toho či je dvojslabičné alebo trojslabičné.
|
|
|
|
|
Pexeso
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojovanie si veľkých tlačených písmen, rozvoj pamäte. Pomôcky: Kartičky s obrázkami a písmenami. Postup: Pri tejto hre využijeme pravidlá hry, ktorú majú deti už osvojenú. Pripravíme kartičky s prebranými písmenami a obrázkami, ktoré ležia na lavici otočené lícom dole. Žiaci otáčajú vždy dve kartičky. Kartička s písmenom a kartička s obrázkom začínajúcim rovnakou hláskou tvoria pexesovú dvojicu. Hru rozširujeme vždy o prebrané písmeno. Hru môžeme hrať dvojakým spôsobom. V prvom sú všetky kartičky otočené zadnou stranou a deti hľadajú správne dvojice, v druhom prípade otočíme kartičky na pár sekúnd prednou stranou a potom ich vrátime späť. Hra pokračuje ako v prvom prípade.
|
|
|
|
|
Kamaráti
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojiť si veľké tlačené písmená a ich písanie. Pomôcky: Kartičky s obrázkami a písmenami. Postup: Učiteľ: „Každý obrázok mal svojho kamaráta „písmenko“, ale naši kamaráti sa nám pomiešali. Pokúsime sa im pomôcť?“ Úlohou žiakov je priradiť (kartičky s písmenami) alebo dopísať k obrázku veľké tlačené písmeno, ktorým sa slovo na obrázku začína. Pozn. Hru zaraďujeme na konci prípravného obdobia, keď majú žiaci osvojených viac písmen.
Obmena: Cieľ: Zdokonaľovanie čítania slabík. Postup: Žiak priradí alebo dopíše k obrázku slabiku, ktorou sa začína slovo na obrázku. Túto hru môžeme obohatiť o ďalšie úlohy: a) zo slov, ktoré sú na tabuli vytvoríme vety, b) slová použijeme v príbehu; príbeh tvorí celá trieda spoločne. Pozn. Takto zmenenú hru použijeme v nácvičnom alebo v čítankovom období.
|
|
|
|
|
Červená čiapočka
|
čítanie
|
Cieľ: Zoznámiť sa s hláskou pomocou nápovedných obrázkov. Pomôcky: Košík, červená šatka (čiapka), obrázky. Postup: Do košíka vložíme obrázky rôznych predmetov. Červená čiapočka (žiak) chodí po triede s košíkom a dieťa, pri ktorom sa pristaví, si z košíka vytiahne obrázok. Jeho úlohou je obrázok pomenovať a povedať, či sa v slove nachádza písmeno "a". Ak áno, obrázok pripevní na tabuľu. Keď sú všetky obrázky pripevnené na tabuli, môžeme zadať ďalšiu úlohu. Vložte do košíka len tie, ktoré by zaniesla Červená čiapočka starej mame a vysvetlite, prečo ste vybrali práve tieto predmety.
Obmena: Dramatizácia rozprávky. Cieľ: Rozvoj komunikačných a vyjadrovacích schopností, rozširovanie slovnej zásoby, rozvoj tvorivých schopností. Pomôcky: Masky (žiaci si ich pripravia na výtvarnej výchove). Postup: Žiakom rozdelíme úlohy. Do dramatizácie zapojíme celú triedu, jedna rola bude mať viac alternácií. Deti repliky nereprodukujú presne, necháme im voľnosť, miesto pre tvorivosť a možnosť improvizácie. Pozn. Hru zaradíme nakoniec vyučovacej hodiny (na nasledujúcu hodinu), po oboznámení sa s textom rozprávky. Pri osvojovaní textu môžeme využiť zvukovú nahrávku, aby sa žiaci oboznámili s prednesom umeleckého textu.
|
|
|
|
|
|