Denník plný nápadov a postrehov
|
univerzálne hry a metódy
|
Žiaci si môžu založiť denník, do ktorého si budú písať svoje nápady, postrehy, poznámky, starosti, prežívanie rôznych udalostí, problémy, lepiť zaujímavé obrázky... Je to dobrá pomôcka pri rozvíjaní kreativity, empatie. Môže slúžiť aj ako motivácia.
|
|
|
|
|
Zvieratá
|
etická výchova
|
Žiaci si prinesú časopis - bulvár. Vyberú si z neho zopár známych osobností, ktoré všetci poznajú.
Ich úlohou bude vybrať zvieratá, ktoré najlepšie vystihujú tieto osobnosti výzorom, ďalej zviera, ktoré najlepšie vystihuje dané osobnosti charakterovými vlastnosťami, ktoré najlepšie vystihuje osobnosti spôsobom života. Žiaci musia všetko odôvodniť.
|
|
|
|
|
Spoznajme sa
|
etická výchova
|
Učiteľ dáva žiakom otázky: "Keby si bol rastlinou, akou by si bol, ktorá rastlina ťa vystihuje? Prečo?" Podobne: zviera, rozprávková postavička, postava z filmu, seriálu, budova. Žiaci svoje odpovede čítajú a zdôvodňujú pred celou triedou.
|
|
|
|
|
Viete odhadnúť človeka?
|
etická výchova
|
Učiteľ žiakom položí 10 otázok na vlastnú osobu. Iba v tom prípade, ak ho žiaci dobre nepoznajú. Žiaci zistia, ako dobre vedia odhadnúť neznámeho človeka. - Koľko mám rokov? - Koľko mám detí? - Čo robím najradšej vo voľnom čase? a) čítam knihy, b) počúvam hudbu, c) športujem - Koľko mám súrodencov? Som jedináčik? - Pijem radšej kávu alebo čaj? - Mám doma psa alebo mačku? a pod.
Žiaci píšu odpovede na papier alebo do zošita. Nakoniec hovoria správne odpovede spôsobom, aký si zvolí učiteľ.
|
|
|
|
|
Predveď sa!
|
etická výchova
|
Žiaci sa pohybujú voľne po triede. Popritom im hrá hudba a žiaci na ňu improvizujú svojimi pohybmi, tancom. Niektorý z nich na seba zrazu upozorní. Predviesť sa môže akýmkoľvek spôsobom. Napr. postaví sa na stoličku, vyplazí jazyk... Ten, ktorý si všimne tohto žiaka, nahlas povie jeho meno a on si musí sadnúť.
Hra ďalej pokračuje a po chvíli na seba upozorní ďalší zo žiakov. Žiaci, ktorí si ho všimnú opäť povedia jeho meno atď. Hra prebieha až kým si nesadne aj posledný hráč.
Potom učiteľ so žiakmi diskutuje o tom, kto akým spôsobom na seba upozornil, či to ich upozornenie na seba nesúvisí s ich osobnosťou, či sú žiaci zvyknutí na seba upozorňovať atď.
|
|
|
|
|
Presvedč ma!
|
etická výchova
|
Žiakom dáme na výber, aby sa rozhodli pre ÁNO alebo pre NIE. Tento súhlas a nesúhlas nemá žiadnú príčinu. Žiaci sa začnú voľne pohybovať po triede a začnú vykrikovať svoje slovo (ÁNO alebo NIE) a popritom sa pokúšajú presvedčiť o svojej pravde ostatných hráčov. Nesmú sa nikoho dotknúť, ani používať iné slová. Takto nám vzniknú dve družstvá, z ktorých každé skanduje za niečo iné. Skandovanie graduje, potom sa žiaci ukľudnia a učiteľka naznačí, že nasleduje prestávka a po nej sa môžu žiaci znovu rozdeliť. Hra uvoľňuje spontánne emócie.
|
|
|
|
|
Premôžme sa!
|
etická výchova
|
Učiteľka rozvinie rozhovor o tom, kedy sa musí človek premáhať. Prečo je dobré sa sem-tam premôcť, atď. Žiaci rozprávajú, kedy sa ako premohli. Dostanú za úlohu premáhať sa celý mesiac alebo pol školského roka. Každý týždeň povedia učiteľovi/vychovávateľovi ako sa premohli.
Napr.: "Napísal som si úlohy bez toho, aby ma niekto k tomu vyzýval." "Celý deň/týždeň som nešiel na chat a namiesto toho som čítal knižku." "Bez toho, aby ma niekto vyzval, každý deň som umyl riad." . . .
Za každé toto premohnutie dostane každý žiak bod. Bodmi môžu byť gorálky, ktoré všetci navliekajú na jednu niť, zatváracie špendlíky, ktoré spájajú, rôzne obrázky, ktoré lepia do radu na stenu a pod. Snažia sa vytvoriť, čo najdlhšiu reťaz bodov. Popritom si robia záznam toho, ako sa premohli. Ak sú bodmi obrázky, tak môžeme tieto premohnutia napísať na ne.
|
|
|
|
|
Hra na školskom dvore
|
matematika
|
Pomôcky: * farebný papier (dve farby) * kriedy
POSTUP: Aj hodinu matematiky môžeme oživiť zábavnou hrou na školskom dvore. Urobíme si 20 farebných kartičiek, z ktorých polovica bude modrej farby a druhá polovica červenej farby. Žiakov rozdelíme na dve družstvá - modrých a červených. Na kartičky napíšeme 10 príkladov (rovnakých pre červené i modré družstvo). Kartičky potom zložíme a schováme na školskom dvore. Odporúčam papiere jednej farby skryť na mieste, ktoré vymedzíme pre prvé družstvo a papiere druhej farby skryť na miesto, ktoré vymedzíme druhému družstvu, zamedzíme tým neskorším nezhodám. Potom vymedzíme priestor pre každú skupinu, kde budú môcť nerušene počítať. Žiakov oboznámime s podmienkami hry. Vymedzíme trasu, kde majú hľadať a kadiaľ môžu chodiť, aby nedošlo k úrazu. Žiakov odštartujeme. Hľadajú papieriky s príkladmi, s tými utekajú na "miesto počítania" a tam prichádzajú na výsledky svojich zadaní. Čísla, ktoré im vyjdú nakoniec zrátajú a výsledné číslo nahlásia učiteľovi. Ten povie, či rátali správne alebo nie. Ak rátali zle, idú rátať znova. Družstvo, ktoré má prvé správny výsledok vyhráva.
Družstvá si môžu pred začiatkom hry zvoliť počítajúčich a hľadajúcich kartičky.
|
|
|
|
|
Matematický jogging
|
matematika
|
Učiteľ povie žiakom, aby zavreli oči a sústredili sa. Kým majú zatvorené oči, napíše na tabuľu čísla. Potom povie žiakom, aby oči otvorili a všimli si dvojice čísel pred sebou. Povie im, aby našli čo najviac dvojíc, ktorých súčet je 100 a zapamätali si ich. Potom tabuľu zatvorí a žiaci píšu tieto čísla do zošita. Kto bude mať napísaných najviac a správne, vyhráva.
OBMENA: Hru môžeme použiť i pri odčítaní, delení či násobení.
|
|
|
|
|
Čísla v slovách
|
matematika
|
Žiaci si do zošita pod seba napíšu čísla od jedna do desať. Učiteľ postupne začne čítať desať slov, v ktorých sa nachádzajú čísla. Žiaci si porade píšu tieto čísla do zošita. Kto má najviac napísaných správnych čísel vyhráva. Príklady slov: stoh, späť, odvaha, utrieť, opäť, zotrieť, ostošesť, objednať, trieska, postojačky, stopovať, trikolóra, Peťa,...
|
|
|
|
|
|