Klop, klop
|
školský klub
|
Jedného žiaka pošleme za dvere. Pred vstupom do triedy musí zaklopať a svojím klopaním musí vyjadriť nejakú emóciu. Žiaci v triede hádajú, akú náladu má klopúci.
|
|
|
|
|
Naháňačka s príbehom
|
školský klub
|
Deti rozdelíme na dve družstvá (modrých a zelených) a postavíme ich do dvoch radov oproti sebe (asi 2 metre od seba). Učiteľka hovorí príbeh. Keď v ňom spomenie napríklad modrú farbu, tak modrí začnú naháňať zelených a naopak. Tí, ktorí sú chytení prechádzajú do druhého družstva.
|
|
|
|
|
Loptová naháňačka
|
školský klub
|
Naháňač nechytá dotykom, ale zásahom lopty, ktorú má stále pri sebe. Ak sa niekto dotkne lopty, aj neúmyselne, stáva sa novým naháňačom. Naháňaní majú možnosť sa zásahu loptou vyhnúť. Zásah loptou po odraze od steny neplatí.
|
|
|
|
|
Reťazová naháňačka
|
školský klub
|
Dvaja hráči začnú naháňať. Každý chytený hráč sa pridá k naháňačovi a chytí sa za ruku (a to raz z jednej strany, raz z druhej), tak sa vytvára naháňacia reťaz. Naháňajú iba tí, ktorí sú na kraji reťaze. Naháňaní, môžu podliezať reťaz, no nesmú ju prerážať. Ten z hráčov, ktorý má v reťazi najviac detí, vyhráva.
|
|
|
|
|
Sanitka
|
školský klub
|
Po miestnosti rozložíme dve alebo viac žineniek. Určíme jedného, ktorý bude naháňať – vírus. Koho sa dotkne, ten znehybnie a ľahne si na zem. Nechytení zachraňujú chorého tak, že ho dvaja až štyria prenesú na žinenku. Tu chorý ožije a hrá ďalej. "Saniťáci" môžu byť počas zachraňovania imúnni. To závisí od veku, úrovne schopností a zručností a počtu hráčov. Vírus sa snaží za istý čas znehybnieť všetkých hráčov. Ak sa mu to nepodarí, prehráva.
OBMENA: Trikrát znehybnený hráč sa stane vírusom.
|
|
|
|
|
Naháňači a naháňačky
|
školský klub
|
Deti vytvoria dvojice – držať sa môžu rôzne, za ruky, za lakte, sú otočení na opačnú stranu, za uši... Dve alebo tri dvojice naháňajú ostatné dvojice, pričom sa nesmú za žiadnych okolností pustiť. Voláme ich NAHÁŇAČI. Tí, ktorých chytia sa stávajú novými NAHÁŇAČMI. Títo nesmú chytať naháňačov, ktorí chytili ich. Ak sa naháňaní pustia, stavajú sa automaticky naháňačmi. Ak sa pustia naháňači, nesmú ďalej chytať, kým sa znovu nechytia.
OBMENA: Hráči môžu meniť spôsoby uchopenia. Chytená dvojica sa môže pridať k naháňačom (uchopí sa po pravej strane) a vytvoriť tak štvoricu. Keď chytia novú dvojicu, ľavá dvojica odpadáva. Kto z dvojice skôr niekoho chytí, ten sa mení s chyteným.
|
|
|
|
|
Keď si šťastný...
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Učiteľ predspieva pieseň KEĎ SI ŠŤASTNÝ... a ostatní sa k nemu pridávajú. Spievajú a ukazujú to, o čom sa v piesni spieva – tlieskajú, dúpu, lúskajú... Keď sa dospievajú všetky slohy piesne, každý z hráčov si môže vymyslieť vlastné gesto, či pokrik. Ostatní ho potom napodobňujú.
|
|
|
|
|
Tajnička na školskom dvore
|
geografia
|
Pomôcky: * farebný papier (dve farby) * kriedy
POSTUP: Aj hodinu geografie môžeme oživiť zábavnou hrou na školskom dvore. Na farebný papier (napr. modrej farby – bude určený pre družstvo „modrých“) nakreslíme 10 rámčekov, do ktorých napíšeme 10 otázok a na papier inej farby (napr. červenej – určený pre družstvo „červených“) napíšeme/vytlačíme 10 iných podobných, rovnako náročných otázok. Rámčeky vystrihneme a na opačnú stranu kartičiek napíšeme poradové číslo od 1 po 10. Kartičky potom zložíme a schováme na školskom dvore. Odporúčam papiere jednej farby skryť na mieste, ktoré vymedzíme pre prvé družstvo a papiere druhej farby skryť na miesto, ktoré vymedzíme druhému družstvu, zamedzíme tým neskorším nezhodám. Na chodník kriedou nakreslíme 2 tabuľky/doplňovačky (dostatočne od seba vzdialené) - nevpisujeme do nich text (ten vyplnia žiaci), napíšeme len poradové čísla. Žiakov rozdelíme na dve družstvá („modrých“ a „červených“). Oboznámime ich s podmienkami hry. Vymedzíme trasu, kde majú hľadať a kadiaľ môžu chodiť, aby nedošlo k úrazu a ukážeme im príslušné tabuľky. Žiakov odštartujeme. Hľadajú papieriky s otázkami, s tými utekajú k svojej tajničke, kde napíšu odpovede na otázky. Družstvo, ktoré vylúšti tajničku ako prvé, vyhráva a zaslúži si odmenu.
Družstvá si môžu pred začiatkom hry zvoliť pisára a hľadačov kartičiek.
Na kartičkách môžu byť aj obrázky rastlín, hornín, zvierat. Žiaci potom píšu do tajničky ich názov.
OBMENA: Túto hru môžeme použiť aj pri overovaní vedomostí, ktoré žiaci nadobudli za celý školský rok. Skrátime si s ňou dlhé chvíle po klasifikačnej schôdzi. Na papiere napíšeme otázky, ktoré majú jednoslovnú odpoveď. Z odpovedí vytvoríme tabuľku a hra môže začať!
|
|
|
|
|
Rondo alebo ide pieseň dokola
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Hru môžeme použiť pri učení ronda, kde sa opakuje stále tá istá melódia a medzi ňou sa striedajú rôzne iné melódie.
Učiteľka začne spievať pieseň: Ide pieseň dokola, okolo stola la la. Ide pieseň dokola, okolo stola la la. Ide pieseň krásne. Ktože nám ju začne? A ukáže prstom na žiaka, ktorý začne spievať ľubovoľnú pesničku, akú si vyberie. Keď ju dospieva, učiteľka znovu začne spievať pesničku Ide pieseň dokola a ukáže na ďalšieho žiaka, ktorý bude spievať inú pieseň atď.
OBMENA: S učiteľkou môžu spievať aj žiaci. Namiesto „Ktože nám ju začne?“, môžeme namiesto „ktože“ použiť konkrétne meno.
|
|
|
|
|
Skáčme!
|
telesná výchova
|
Deti sa postavia do kruhu a hráč so švihadlom ide do jeho stredu. Hráč v strede točí švihadlo tak, aby jeho koniec opisoval kruh tesne nad zemou. Deti pristúpia bližšie k stredu a skáču ponad švihadlo. Koho sa švihadlo dotkne, ten vystrieda hráča so švihadlom v strede.
|
|
|
|
|
|