Metóda zoznamu kontrolných otázok
|
univerzálne hry a metódy
|
Ide o 9 okruhov otázok: Inak využiť? Prispôsobiť? Zmeniť? Zväčšiť? Zmenšiť? Nahradiť? Inak usporiadať? Obrátiť? Kombinovať?
|
|
|
|
|
Stratégia podnetných otázok
|
univerzálne hry a metódy
|
ETAPY: Orientácia: Je úloha zrozumiteľná? Čo treba nájsť? Prieskum faktov: Čo je dané? Čo sa dá využiť? Ako je to presne? Prieskum ťažkostí: Aké sú medzery? Čo treba hľadať? Prieskum prostriedkov: Čo by som mohol potrebovať? Čo všetko mám k dispozícii? Tvorba hypotéz, námetov, ideí: Mohlo by to byť takto? Prieskum hypotéz: Zodpovedá hypotéza mojim skúsenostiam, logike, pozorovaniu, experimentu? Záverečné posúdenie: K čomu som dospel? Ako sa zmenila situácia? Je riešenie kompletné?
|
|
|
|
|
Triz
|
univerzálne hry a metódy
|
- ruského názvu: tvorivé riešenie vynálezcovských úloh 1. Systematická kontrola a spresnenie prvej formulácie problému - určiť cieľ - overiť, či sa dá dosiahnuť okružnou cestou - spresniť kvantitatívne ukazovatele - spresniť požadované požiadavky - zistiť, či je výhodnejšia okružná cesta alebo prvotné riešenie 2. Analytické štádium riešenia problému 3. Operačné štádium riešenia problému 4. Syntetické štádium riešenia problému - riešenie nájdené v analytickom alebo operačnom štádiu vytvára možnosť alebo nevyhnutnosť zaviesť zmeny v iných častieach objektu alebo mimo neho
|
|
|
|
|
Ditor
|
univerzálne hry a metódy
|
D definuj problém: spomedzi tém vyber problém, sformuluj ho, rozdeľ na podproblémy, zostav ideálne riešenie a cieľ, ku ktorému chceš dospieť I informuj sa o probléme: ako sa doteraz riešil, zozbieraj poznatky T tvor riešenia, hypotézy: produkuj čo najviac, čo najrozmanitejších a čo najoriginálnejších nápadov na riešenie problému, uvoľni si fantáziu, použi brainstrorming O ohodnoť nápady, riešenia: posúď ich novosť a užitočnosť, reálnosť a možnosť uskutočnenia K kritizuj vybrané riešenia v praxi: čo by si mohol v budúcnosti využiť
|
|
|
|
|
Slovíčkové pexeso
|
cudzí jazyk
|
Učiteľ žiakom ukazuje obrázky, napr. z pexesa, spoločne ich pomenúvajú slovíčkami z cudzieho jazyka a zároveň ich rôzne ukladajú do priestoru obrázkom nahor. Keď sú všetky obrázky rozložené, nechajú sa ešte asi 3 minúty na prezretie, aby si všetci zapamätali ich rozloženie. Potom sa karty otočia. Učiteľ povie nejaké slovíčko a kto prvý otočí správny obrázok, získa ho. Vyhráva ten žiak, ktorý má najviac obrázkov.
|
|
|
|
|
Kde to slovíčko patrí?
|
cudzí jazyk
|
Pomôcky: veľké kruhy z farebného papiera Postup: Na farebné kruhy napíšeme názvy tematických okruhov, napríklad: Jedlo, doprava, dom. Tieto kruhy položíme na zem. Žiaci sa voľne pohybujú okolo kruhov. Učiteľ po jednom vyslovuje slovíčka z príslušných tematických okruhov. Po každom slovíčku sa musia všetci čo najrýchlejšie postaviť do príslušného poľa. Napríklad ak povie učiteľ slovíčko chleba, postaví sa do kruhu s názvom jedlo a pod. Hru môžeme realizovať v prírode, vtedy stačí kruh vymedziť kamienkami či šiškami.
|
|
|
|
|
Pesnička a jej text
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Ciele: Kognitívne: Žiak vie vysloviť posolstvo myšlienky piesne, zamyslieť sa nad ním a vysloviť svoj názor, ktorý vie argumentovať. Afektívne: Žiak sa vie zamyslieť nad textom piesne. Vie zhodnotiť, či text piesne dostatočne korešponduje s hudbou. Postup: Úlohou žiakov je nájsť alebo napísať slová svojej obľúbenej piesne a zamyslieť sa nad myšlienkou, príp. myšlienkami, ktoré text piesne obsahuje. Toto posolstvo si žiaci píšu k textu do zošita a rozvádzajú ho do krátkej eseje. Ďalšou úlohou je zamyslieť sa ako a či túto myšlienku využil skladateľ v hudbe.
|
|
|
|
|
Zahrajme sa na skladateľov klasicizmu
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Ciele: Kognitívne: Žiak vie pomocou predpísaných modelov vytvoriť jednoduchý sprievod k piesni. Žiak rozumie pojmu hudobný sprievod a dokáže ho v jednoduchej v piesni identifikovať. Postup: Žiakom prehráme Sonátu Facile od Wolfganga Amadeusa Mozarta a ukážeme im noty Sonáty C dur (na interaktívnej tabuli alebo im rozdáme noty do lavíc). Úlohou žiakov bude sledovať hudobný sprievod v notách a počúvať ho v nahrávke. Následne im prehráme ešte raz úvodnú časť sonáty. Upozorníme ich na to, že takýto hudobný sprievod bol jedným z charakteristických sprievodov hudby klasicizmu. Žiakom následne rozdáme noty s akordmi rôznych piesní (durová tónina), ktoré poznajú. Všetky piesne je potrebné učiteľom, prípadne šikovnými žiakmi upraviť do tóniny C dur. Taktiež musia mať rovnaký takt. Potom im povieme, že sa ideme hrať na skladateľov z tohto obdobia. Ich úlohou je podľa modelov, ktoré majú vyvesené na interaktívnej tabuli alebo napísané na tabuli pani učiteľkou (viď. Obrázok), vypracovať hudobný sprievod k piesni, ktorú si vybral. Tvoriť môžu v husľovom i basovom kľúči. Učiteľka prehrá výtvory na klavíri. Následne môže žiakom vysvetliť, čo je to sprievod, ako sa tvorí, čo je harmónia a pod.
|
|
|
|
|
Spolu vytvoríme veľké bicie
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Ciele: Kognitívny: Žiak vie charakterizovať bicie nástroje, vie aké majú miesto medzi hudobnými nástrojmi. Psychomotorický: Žiak vie vytvoriť rôzne rytmické celky a demonštrovať ich hrou na tele alebo na rôzne predmety. Postup: Žiakom predstavíme bicie nástroje, následne im prehráme niekoľko zvukov vytvorených bicími nástrojmi, ku každému zvuku pridávame názornú ukážku nástroja, kopák (veľký bubon), rytmičák (malý bubon), hajtka (Hi-hat), prechody (Tom-toms), kotol (Floor Tom) a crash. Úlohou žiakov je vymyslieť akýkoľvek spôsob napodobnenia zvuku jednotlivých nástrojov – ťukanie s perom po lavici, zošite, búchanie so zošitom na lavicu, hra na telo a pod. Následne môžeme tvoriť rôzne základné rytmické celky. Žiakom rozdelíme úlohy, budú predstavovať jednotlivé časti bicích, ktorých zvuky pred chvíľou vymysleli. Napríklad učiteľka prehrá segment z valčíka. Porozpráva žiakom o ¾ takte, hrou na tele predstaví žiakom rôzne stvárnenia valčíka. Následne žiaci vyberajú jeden z demonštrovaných spôsobov a dohadujú sa na výbere jednotlivých bicích nástrojov a ich následnosti. Šikovnejší žiaci môžu partitúru zapísať na tabuľu na notovú čiaru alebo pomocou vymyslených a všeobecne triedne schválených značiek.
|
|
|
|
|
Hudba v obrazoch
|
hudobná výchova a hudobné umenie
|
Pomôcky: interaktívna učebňa, PowerPoint, internet Úlohou žiakov je vytvoriť prezentáciu, do ktorej vložia a načasujú obrázky, ktoré nájdu na internete. Každý obrázok musí vystihovať charakter časti skladby, ktorá je prehrávaná v tom momente. Poznámky: Aktivitu môžeme zrealizovať pri týchto skladbách: Antonín Dvořák: Z Nového sveta, Hector Berlioz: Fantastická symfónia, Maurice Ravel: Bolero (obrázky prezentácie by mali korešpondovať s farbou hudby), Johannes Brahms: Uhorský tanec, Modest Petrovič Musorgský: Obrázky z výstavy a ďalšie.
|
|
|
|
|
|