Pantomíma
|
etická výchova
|
Učiteľ vyberie jedného žiaka, ktorí znázorní činnosť gestom, pantomímou.
Príklad činností:
Pozor stoj!
Pomóc!
Buďte ticho!
Máte prednosť!
Nech sa páči!
Ďakujem.
Nesúhlasím.
|
|
|
|
|
Obraz - metafora
|
etická výchova
|
Úlohou žiakov je vybrať si jedného žiaka z triedy. Jeho meno napíšu na papier. Potom si vyberú jeho jednu vonkajšiu vlastnosť, ktorú zapíšu pomocou obrazu. (palica, slimák, medvedík...) Nasledovne si vyberú jednu vnútornú vlastnosť, ktorú taktiež nakreslia do zošita. (uragán, popoluška, slniečko...)
Takto budú opisovať spolužiakov pomocou metafory. Zistia, že prostredníctvom obrazu možno povedať viac ako pomocou jedného slova. Keď človek zachytáva cez obrazy, mnohokrát zachytáva pravdivejšie to, čo sa nedá vyjadriť slovami. takto vyjadrujú svoje pocity umelci, spisovatelia, maliari.
|
|
|
|
|
Komu patrí znak?
|
etická výchova
|
Každý žiak si z papiera vystrihne znak a nakreslí naň niečo, čo ho charakterizuje. Potom učiteľ znaky pozbiera. Vyťahuje znak za znakom a pýta sa žiakov, či vedia, komu patrí. Svoje odpovede argumentujú. Napokon sa porozprávame o tom, čo druhého vystihuje.
|
|
|
|
|
Viem udržať tajomstvo?
|
etická výchova
|
Žiaci na začiatku hodiny dostanú papieriky, na ktoré napíšu svoje meno. Potom ich učiteľ pozbiera a náhodne rozdá žiakom. Ich úlohou je nikomu nepovedať, koho majú na lístku. Je to tajomstvo.
|
|
|
|
|
Vytvorme príbeh
|
etická výchova
|
Úlohou žiakov je napísať príbeh o chlapcovi alebo dievčati, kde použijú všetky tieto pojmy.:
pochopenie druhého,
priateľstvo,
odvaha,
želanie,
dobrý skutok,
pomoc, láska a
dar.
|
|
|
|
|
Práca s kameňom
|
etická výchova
|
Učiteľ prinesie na vyučovanie kamene: hladké, drsné, malé, veľké... Každý žiak si môže vybrať jeden kameň.
Niektorí ľudia zbierajú kamene z miest, ktoré ich zaujali. Skúste povedať, odkiaľ sú tie vaše? Kamene môžeme vložiť do stredu symbolického obrazu.
Žiakov rodelíme na skupiny. Každá skupina píše na papier, kde všade potrebuje človek kameň, na čo ho využíva. kto napíše najviac, vyhráva.
|
|
|
|
|
Hra na kamenné sochy
|
dejepis
|
Žiaci vytvoria trojice. Ich úlohou je gestom a pohybom vytvoriť súsošie, ktoré vyjadruje nejakú myšlienku, príbeh. Ostatní žiaci hádajú, čo súsošie zobrazuje.
Žiakom môžeme na lístky napísať myšlienky alebo názvy diel, ktoré majú zobraziť. Lístky si náhodne vyberajú.
|
|
|
|
|
Hra na kamenné sochy
|
etická výchova
|
Žiaci vytvoria trojice. Ich úlohou je gestom a pohybom vytvoriť súsošie, ktoré vyjadruje nejakú myšlienku, príbeh. Ostatní žiaci hádajú, čo súsošie zobrazuje.
Žiakom môžeme na lístky napísať myšlienky alebo názvy diel, ktoré majú zobraziť. Lístky si náhodne vyberajú.
|
|
|
|
|
Hra na kamenné sochy
|
univerzálne hry a metódy
|
Žiaci vytvoria trojice. Ich úlohou je gestom a pohybom vytvoriť súsošie, ktoré vyjadruje nejakú myšlienku, príbeh. Ostatní žiaci hádajú, čo súsošie zobrazuje.
Žiakom môžeme na lístky napísať myšlienky alebo názvy diel, ktoré majú zobraziť. Lístky si náhodne vyberajú.
|
|
|
|
|
Misa - karty
|
školský klub
|
Všetky žolíkové karty (bez žolíkov) poukladáme na stôl do kruhu. Poslednú položíme do stredu.
Prvý hráč začne hľadať kartu, ktorá má rovnaký znak (srdce, žaluď, zeleň, guľa). Kým nenájde kartu, všetky si necháva na ruke. Nájdenú kartu položí na tú v strede a z kariet z ruky položí ľubovoľnú na tú, čo pred chvíľou položil. Ide ďalší hráč, ktorý (ak nemá takú kartu na ruke ako je v strede) tiež hľadá na mise kartu s rovnakým znakom akú nadhodil predošlý hráč. Po nájdení, ju položí do stredu a nadhodí na ňu ďalšiu.
Ak sa karty na mise minuli a hráč nemá ani na ruke takú kartu, aby mohol položiť do stredu, musí si zobrať vrchnú kartu v strede misy a ide nasledujúci hráč.
Hra končí, ak jeden hráč minie všetky karty.
|
|
|
|
|
|