Zahrajte sa na básnikov II.
|
literatúra
|
Do veršov doplňte slová, aby vznikla báseň. Môže a nemusí sa rýmovať.
Každý deň …………, ako nájsť ……….. . Človek …………… aby našiel ………….. . Nechápem, čo ………, zlo a závisť ……… . Nie! Na strany ………… , musím zmeniť ………… Každému sa…….., život …………… . Povedz, čo tvoja báseň vyjadruje a zopakuj všetko, čo vieš o poézii.
|
|
|
|
|
Zahrajte sa na básnikov
|
literatúra
|
Doplňte v prvých troch strofách Rúfusovej básne Katreny chýbajúce slová: Večer xx xxxx nohou xx ruže, xx v pazderí. Xx čas x xxxx rohoch. Xxxx u nás xxx. Húkal x, x xxx x z dialí prenikavým xx steskom x. Xxx sa chyžky xxxx, xxxx do tmy xx dym. Rýchlo xx xx vôňou xx, xx smiech i xx xx šum. Xxx až vieska xxxx xxx x do hlbokých x. Slová a ich tvary, ktoré treba doplniť do veršov. /x zn. jednoslabičné slovo, xx – dvojslabičné a pod./ bodrý pastieri skryté dlhým podkovanou tlačí dúm prischlou trúbievali hlasou pršal V súmraku jak roh V tento K polnoci riedky zapriadla sa mrazmi rozprávali zavialo by na vykrivených rozvravená z dvorov odpľúvajúc sena zím Pre mladších žiakov volíme „ ľahšiu“ báseň, napríklad od Daniela Heviera Poslíček Jeseň je xx bohatá xx list hodí do xx . Má aj xx poslíčka: xxxx oslíčka. Xxx stromom xxx, Za vrátka xx kozliatka, Jarabice v xxxx, xx útle hlávky xx …. Xxx tu xx zvon. Xx iskrí xxx. Slová a ich tvary, ktoré treba doplniť do veršov. Rozhodí, pozlátka, schová, jarabinách, maličkého, Vyzváňa, zlatý, Poslík, kopýtkom, zlatý, svojho, veľmi, blata, kvetom Vyjadrite svoje pocity, ktoré vo vás vyvoláva básnikova „hra“ s výrazovými prostriedkami. Aký je rým? Hľadajte ďalšie slová v rýmovom postavení.
|
|
|
|
|
Tvorivé využitie prísloviek
|
slovenský jazyk
|
Tvoríme básničku o sebe. Básnička sa rýmovať nemusí. 1.verš : Uveď svoje meno a vek 2.verš: Napíš ako vyzeráš. 3. verš: Teraz zopakuj 1. verš. 4. verš: Napíš, ako sa pohybuješ. 5. verš: Napíš ako hovoríš. 6. verš: Opäť zopakuj verš č.1. 7. verš: Opäť zopakuj verš č.2. 8. verš. Na záver napíš, ako sa správaš. Vyhni sa príslovkám dobre, zle, pekne a využi pestrejšie výrazy. Napríklad: - nápadne, príjemne, dobrosrdečne, priateľsky, smutne, rozhnevane, nervózne - pošušky, hlasno, hundravo, lichotivo, sebaisto, nadšene, tlmene, vľúdne - rýchlo, čaptavo, nevšímavo, ťarbavo, ladne, svižne, ťažkopádne, šuchtavo Ak každý napíše báseň o sebe, potom trieda môže vytvoriť knihu o žiakoch triedy.
|
|
|
|
|
Geometrické tvary
|
matematika
|
Dobrovoľník má zaviazané oči a pred sebou vystrihnuté kópie štvorcov, trojuholníkov, obdĺžnikov, a kociek, ktoré sú pomiešané. Musí ich porozdeľovať do skupín podľa tvaru. Aktivita sa môže odmeniť ako súťaž 2 hráčov, kto útvary skôr poukladá, alebo ako hra na spoluprácu. Budú 3 kamaráti a každý bude mať na starosti jeden typ útvaru a budú si musieť vzájomne pomáhať a podávať. Predmety, ktoré našli a nie sú ich dajú kamarátovi.
|
|
|
|
|
Karikatúra
|
školský klub
|
Pomôcky: Papier formátu A4 alebo výkres Každý žiak má výkres alebo veľký papier. Do hornej časti napíše svoje meno. Nakreslí obrys svojej hlavy a papier pošle ďalšiemu spolužiakovi. Ten nakreslí oči svojho spolužiaka podpísaného na výkrese. Následne pošle výkres ďalšiemu spolužiakovi, ten pokračuje v kreslení a nakreslí nos spolužiaka. Takto pokračujeme, až kým nie sú autoportréty všetkých spolužiakov dokonené. Vhodné by bolo žiakov najskôr oboznámiť o karikatúre. Obmena: Nakreslite znmu rozprávkovú postavičku. Každý žiak si vyberie inú a jej meno napíše do hornej časti papiera. Karikatúra: je úmyselné prehnané zobrazenie osoby alebo javu.
|
|
|
|
|
Abeceda
|
školský klub
|
CIEĽ:Rozvoj kognitívnej oblasti – myslenie, reč. Precvičovanie schopností – zmysly, pamäť, orientácia. Rozvoj telesnej oblasti. Rozvoj estetickej oblasti. Rozvíjanie fantázie. VEKOVÁ KATEGÓRIA: 1. – 4. ročník FORMA: Interiér; Pohybová hra METODICKÝ MATERIÁL: lístočky z papiera s písmenami abecedy, špendlík, CD, CD-prehrávač METODICKÝ POSTUP: Pred začiatkom hry rozdáme deťom lístočky, na ktorých sú napísané písmená abecedy. Chlapec si lístok pripne na pravý rukáv. Hra spočíva vo vytváraní slov. Jednotlivé písmenká (tanečné dvojice) sa musia v tanci na hudbu zoradiť tak, aby spolu vytvorili určité slovo. Dvojice, ktoré vytvoria prvé slovo, odmeníme. OBMENA: Tanečné páry vytvárajú slová, ktoré im oznámime tesne pred začatím hry.
|
|
|
|
|
Vtáčik, vtáčik
|
školský klub
|
CIEĽ: Rozvoj kognitívnej oblasti – myslenie, reč. Precvičovanie schopností – zmysly, pamäť, orientácia. Precvičovanie zručností – jemná a hrubá motorika. Rozvoj estetickej oblasti. VEKOVÁ KATEGÓRIA: 1. – 4. ročník FORMA: Interiér; Exteriér; Pohybová hra METODICKÝ MATERIÁL: šatka, zborník piesní METODICKÝ POSTUP: Hráči vytvoria kruh. V strede je jeden so zaviazanými očami. Kruh sa dá do pohybu za spevu vopred dohovorenej piesne. Hráč v strede kruhu po chvíľke zatlieska, a tým zastaví kruh a spev. Ukáže na niektorého z hráčov a vyzve ho:“ Vtáčik, vtáčik, zaspievaj, ukáž, aký máš hlas?“ Ten, na ktorého ukáže, musí zaspievať kúsok piesne sám. Hráč so zaviazanými očami musí hádať podľa hlasu, o koho ide. Ak uhádne, vymenia sa a hra pokračuje ďalej.
|
|
|
|
|
Motýle na lúke
|
školský klub
|
CIEĽ: Rozvoj kognitívnej oblasti – myslenie, poznávanie. Precvičovanie schopností – zmysly, orientácia. Rozvoj telesnej oblasti. Rozvoj estetickej oblasti. Rozvíjanie enviromentálneho cítenia. VEKOVÁ KATEGÓRIA: 1. – 4. ročník FORMA: Interiér; Spoločenská, pohybová hra METODICKÝ MATERIÁL: krabičky s farebnými korálkami (20 krabičiek s 10 korálkami ôsmich farieb), lano METODICKÝ POSTUP: Vo vymedzenom priestore rozmiestnime krabičky s farebnými korálkami, ktoré sú rôznymi druhmi rastlín. Motýle lietajú po lúke, navštevujú kvety-otvárajú krabičky a ak nájdu korálku svojej farby, zoberú si ju a hľadajú ďalší kvet. Na to, aby motýľ mohol naklásť vajíčka, potrebuje nazbierať určitý počet koráliek svojej farby. Motýľ, ktorý už našiel daný počet koráliek letí na určené miesto na okraji hracej plochy a čaká na druhú fázu hry. Keď ostatní vyzbierajú väčšinu koráliek, hra začína druhú fázu. Motýle, ktoré nazbierali šesť a viac koráliek svojej farby dostanú napr. 5 minút na to, aby si v blízkom okolí nakládli vajíčka. Zvyšní hráči predstavujú nepriateľov a majú napr. opäť 5 minút, aby ukrytých hráčov našli. Na záver vyhodnotíme najodolnejšie motýle.
|
|
|
|
|
Nemý tlmočník
|
školský klub
|
CIEĽ: Rozvoj kognitívnej oblasti – myslenie, reč. Precvičovanie schopností – zmysly, pamäť. Rozvoj telesnej oblasti. Rozvoj estetickej oblasti. Rozvíjanie fantázie a predstavivosti. VEKOVÁ KATEGÓRIA: 1. – 4. ročník FORMA: Interiér; Exteriér; Spoločenská hra METODICKÝ MATERIÁL: zborník piesní METODICKÝ POSTUP: Hráčov rozdelíme na dve družstvá. Každé si zvolí svojho tlmočníka. Tlmočníci si idú striedavo po odkaz k protihráčom. Tí mu prezradia názov piesne, s ktorou potom ide k svojmu družstvu. Tlmočník, keďže je nemý, musí pieseň svojmu družstvu pretlmočiť pohybom, mimikou. Môže predvádzať názov piesne alebo celý jej obsah, takou formou, aby jeho družstvo čo v najkratšom čase zistilo o akú pieseň ide. Družstvo spevom dokumentuje, že úlohu splnilo. Tým získava bod.
|
|
|
|
|
Podliezaná
|
školský klub
|
CIEĽ: Precvičovanie schopnosti – zmysly, orientácia. Rozvoj telesnej oblasti. Rozvoj estetickej oblasti. VEKOVÁ SKUPINA: 1. – 4. ročník FORMA: Interiér; Exteriér; Pohybová hra v priestore METODICKÝ MATERIÁL: lano, CD, CD-prehrávač METODICKÝ POSTUP: Cez miestnosť natiahneme lano a hráči tancujú tak, aby sa dostali z jednej strany miestnosti na druhú. Lana sa nesmú dotknúť, ani ničím oň zavadiť. Postupne lano znižujeme. Kto sa lana dotkne, odstupuje z hry. Vyradené sú aj páry, ktoré tancujú len na jednej strane miestnosti.
|
|
|
|
|
|