Rozstrihaný text
|
čítanie
|
Učiteľka rozstrihá text (príbeh, opis, úvaha...) po vetách. Tieto papieriky pomieša a rozdá žiakom. Nechá si prvú vetu, prečíta ju. Úlohou žiakov je sa správne zapojiť a spojiť text.
|
|
|
|
|
Bystré uško
|
čítanie
|
Žiaci sedia rovno a ruky majú položené na lavici. Učiteľ povie: "hľadáme bystré ušká, ktoré počujú napr. hlásku "s"! V týchto slovách........" Hovorí nahlas slová, v ktorých je alebo nie je daná hláska. Žiaci pri správnom slove zdvihnú ruku, (lakeť zostáva na lavici, aby sa neunavili), a tak ukážu, či majú bystré ušká.
|
|
|
|
|
Čítanie a farby
|
čítanie
|
Na tabuľu napíšeme slová tak, že každý riadok je napísaný inou farbou. Žiakom povieme, že hľadáme bystré očká, ktoré nájdu slovo ........... a urči niektoré slovo z textu. Deti slovo nájdu a povedia, akou farbou je napísané, prípadne povedia, koľké v riadku to slovo je. Aby bola hra spravodlivá a zaujímavá
aj pre slabších čitárov, môžeme počet riadkov, v ktorých budú hľadať slová, ľubovoľne znižovať.
|
|
|
|
|
Obrázky a slová
|
čítanie
|
Na magnetickú tabuľu pripevníme toľko obrázkov, koľko máme žiakov. Žiakom rozdáme slová, na ktorých sú pomenované obrázky ich úlohou je priradiť svoje slovo k správnemu obrázku. Dostaneme obraz toho, čo už vieme prečítať alebo napísať.
|
|
|
|
|
Kto nastúpil do vlaku?
|
čítanie
|
Všetky deti sa postavia vedľa lavice. Učiteľ oboznámi žiakov s tým, že sa chystáme cestovať vláčikom do Krajiny usilovných detí. Pocestuje len ten, ktorý správne odpovie na otázku, napr. koľko písmen, slabík má slovo vozíme a pod. Pri vyvodzovaní nového písmena pocestujú žiaci, ktoré vymyslia aspoň jedno slovo, v ktorom počujeme novú hlásku. Žiak, ktorý správne odpovie, si sadne. Tí žiaci, ktorí nevedia odpovedať, nesmú cestovať.
|
|
|
|
|
Hľadajme meno
|
čítanie
|
Žiakom pripevníme na tričko začiatočné písmeno, na ktoré sa nezačína ich meno. Žiaci vyberajú, či im písmenko patrí alebo nepatrí.
OBMENA: Deti vyhľadávajú v triede všetkých spolužiakov, ktorých meno začína na dané písmeno.
|
|
|
|
|
Leporelo
|
čítanie
|
Cieľ: Poznávanie písmen slovenskej abecedy, rozvoj grafomotorických zručností. Pomôcky: Využitie základných prvkov grafického editoru (skicár) v počítači a programu Wordart. Postup: Žiaci z prác vytvorených v didaktickej hre „Maľovaná abeceda“ zhotovia spoločné leporelo.
|
|
|
|
|
Maľovanky
|
čítanie
|
Cieľ: Poznávanie písmen slovenskej abecedy, rozvoj grafomotorických zručností. Pomôcky: Využitie základných prvkov grafického editoru (skicár) v počítači. Postup: Žiaci pracujú vo dvojiciach, jeden v programe skicár pripraví jednoduchú vymaľovávanku, druhý ju vyfarbí podľa pokynov.
|
|
|
|
|
Maľovaná abeceda
|
čítanie
|
Cieľ: Poznávanie písmen slovenskej abecedy, rozvoj grafomotorických zručností. Pomôcky: Využitie základných prvkov grafického editoru (skicár) v počítači a programu Wordart. Postup: Dokresli obrázok, ktorý sa začína daným písmenom. Žiaci pracujú vo dvojiciach. Prvý zadáva písmeno vo Wordarte, druhý dokreslí obrázok na dané písmeno.
|
|
|
|
|
Snehuliaci
|
čítanie
|
Cieľ: Osvojovanie si čítania s porozumením a prepis textu. Pomôcky: Snehové gule so slovami. Postup: Učiteľ: „Čo všetko môžu robiť deti v zime?... My si dnes postavíme snehuliakov.“ Na tabuli máme pripravené snehové gule so slovami. Úlohou žiakov je poskladať snehuliakov tak, aby veta mala význam a správny pravopis. Pri tejto hre zopakujeme pravopisné javy: začiatok vety, interpunkčné znamienka. Na záver žiaci vety prepíšu.
|
|
|
|
|
|