Hračky a darčeky
reklama

Didaktické hry

Aký zvuk počuješ?
hudobná výchova a hudobné umenie

Jednému zo žiakov previažeme oči šatkou, aby nevidel. Učiteľ má pripravenú škatuľu, v ktorej sa nachádzajú rôzne predmety, ktoré vydávajú zvuky. Ostatní žiaci chodia po jednom k stolu, vyberajú si z krabice rôzne predmety a "hrajú" na nich. Žiak s previazanými očami háda, aký predmet tento zvuk vydával.

OBMENA: Za katedru, za krídlo tabule skryjeme Orffove nástroje. Učiteľ si vyberá po jednom nástroji a žiaci hádajú, aký nástroj zaznel. Učiteľku môžu vystriedať aj žiaci.

Nakoniec učiteľ spustí diskusiu o tom, aký je rozdiel medzi zvukom a tónom.

Ššš
hudobná výchova a hudobné umenie

Žiaci vytvoria trojice a chytia sa za pás, čím vytvoria vláčiky. Pustíme hudbu pomalšieho tempa. Vlaky sa voľne pohybujú po triede a snažia sa navzájom nezraziť. Učiteľ pustí rýchlejšiu skladbu a žiaci taktiež zvyšujú rýchlosť a snažia sa do seba nenabúrať. Učiteľ môže takto púšťať čoraz rýchlejšiu pesničku. Potom sa hudba stíši. Žiaci si v trojiciach zadelia pozície. Prvý v rade bude rušňovodič, druhý bude prvý pasažier a posledný druhý pasažier. Pustíme hudbu, tieto vlaky budú tak trošku pomýlené a namiesto rušňovodiča bude vlak riadiť posledný hráč z rady = druhý pasažier. Prvý a druhý hráč zavrú oči a nechajú sa viesť. Vlaky sa znovu snažia do seba nenaraziť. Pozície si môžu potom žiaci vymeniť. Hudba môže zvyšovať tempo.

Ideálne by bolo použiť skladbu, v ktorej sa zvyšuje tempo, aby sme nemuseli prepínať pesničky.

Predveď sa!
hudobná výchova a hudobné umenie
Žiaci sa pohybujú voľne po triede. Popri tom im hrá hudba a žiaci na ňu improvizujú svojimi pohybmi, tancom. Niektorý z nich na seba zrazu upozorní. Predviesť sa môže akýmkoľvek spôsobom. Napr. postaví sa na stoličku, vyplazí jazyk... Ten, ktorý si všimne tohto žiaka, nahlas povie jeho meno a on si musí sadnúť. Hra ďalej pokračuje a po chvíli na seba upozorní ďalší zo žiakov. Žiaci, ktorí si ho všimnú opäť povedia jeho meno atď. Hra prebieha až kým si nesadne aj posledný hráč. Potom učiteľ so žiakmi diskutuje o tom, kto akým spôsobom na seba upozornil, či to ich upozornenie na seba nesúvisí s ich osobnosťou, či sú žiaci zvyknutí na seba upozorňovať, atď.
Vtáčiky medzi stromčekmi
hudobná výchova a hudobné umenie
Táto hra je určená pre najmenších. Traja hráči sa zahrajú na stromy. V miestnosti sa postavia ďalej od seba. Ostatné deti sa hrajú na vtáčikov. Pri hudbe poletujú pomedzi stromy, až kým hudba neutíchne. Vtedy vzlietnu pod ten strom, ktorý v tej chvíli rukou naznačuje sypanie semienok.
Opičiakova rozcvička
hudobná výchova a hudobné umenie
Učiteľ spustí prehrávanie vhodnej skladby. Žiaci pri tejto rytmickej hudbe stoja v rade za "hlavným opičiakom". Opičia sa po ňom a napodobňujú všetky jeho improvizované pohyby, ale len dovtedy, kým je "hlavný opičiak" otočený chrbtom. Vo chvíli, keď sa opičiak otočí, všetci hneď zrušia svoj postoj a zatvária sa udivene: "Čo je?", "Čo sa deje?".
Potkaniar
hudobná výchova a hudobné umenie
Žiaci sa voľne pohybujú po triede. Na znamenie zostanú stáť ako sochy. Potkaniar sa vyberie medzi hráčov a hrá na flautu. Flauta môže byť aj imaginárna alebo ju môže nahradiť iný predmet. Potkaniar môže aj pískať. Píska Potkaniarsku pesničku. Ako chodí pomedzi hráčov po jednom sa ich dotýka. Hráč, ktorého sa Potkaniar dotkol nasleduje Potkaniara. Popritom napodobňuje s jednou rukou Potkaniarovu hru na flaute a druhou sa drží na mieste, kde sa ho Potkaniar dotkol. Takto sa po jednom pridávajú ostatní hráči, až sa pridajú všetci a utvoria kruh. Ich spev a pohyby gradujú. Na vrchole gradácie Potkaniar tleskne a všetci sa strhnú v úplnom tichu. Potkaniar odovzdá veľkým gestom svoju flautu niekomu druhému a všetci sa rozpŕchnu z kruhu do priestoru. Nový potkaniar tleskne a ostatní hráči znehybnejú na sochy. Hra sa opakuje.
Rituál
hudobná výchova a hudobné umenie
Žiakov rozdelíme do troch skupín. Prehráme im tri rôzne nahrávky etnickej hudby. Každá skupina si vyberie svoju nahrávku. Potom sa dohadujú na obsahu a forme rituálov, ktoré si k hudobnej ukážke pripravia. Rituálom môže byť svadba, pohreb, narodenie dieťaťa, vojnový tanec, príprava na lov, oslava neba a zeme, prosba o úrodu, vyháňanie zlých duchov, choroby... Skupina po skupine potom predvádza svoj rituál k hudbe.
Bubnový rozhovor
hudobná výchova a hudobné umenie
V hre komunikujeme medzi sebou bez slov. Namiesto slov použijeme bubnovanie. Jeden z hráčov začne bubnový rozhovor. Vybubnuje nejakú myšlienku (napríklad "som nahnevaný"). Druhý nadväzuje na neho, odpovedá, dopĺňa ho...

OBMENA: Zaviažte žiakom oči a pomiešajte ich navzájom. Žiaci nebudú vedieť s kým komunikujú.

Dirigent
hudobná výchova a hudobné umenie
Žiaci si sadnú do kruhu a jeden z nich ide za dvere. Učiteľka zvolí dirigenta. Dirigent napodobňuje hudobné nástroje a ostatní opakujú po ňom. Dirigent mení hudobné nástroje a ostatní ho napodobňujú. Úlohou žiaka, ktorý bol za dverami, je zistiť, kto je dirigentom. Ak uhádne, dirigent ide za dvere a žiaci si zvolia nového dirigenta. Hra pokračuje ďalej.
Nakresli zvuk hudobného nástroja
hudobná výchova a hudobné umenie

Určite si všetci tí, ktorí sme chodili do základnej umeleckej školy, pamätáme, ako nám učiteľka púšťala skladby a pýtala sa nás na nástroje, ktoré v skladbe hrali. Tí, ktorí sa konkrétne nestretli s danými hudobnými nástrojmi, nevideli ako sa na nich hrá a nepočuli ich na vlastné uši (aspoň prostredníctvom TV), tak mali problém. Nemali šancu si po jednom či dvoch vypočutiach zapamätať, ktorý zvuk patrí ktorému nástroju. Niekomu nestačilo len vidieť nástroj na obrázku, pustiť rádio a povedať: "Deti, toto je zvuk hoboja." A tým to haslo. Samozrejme nie je ľahká vec zohnať videá, kde hrajú všetky nástroje, ktoré treba na vyučovaní prebrať a už vôbec by nebola maličkosť všetky nástroje priniesť na hodinu, napríklad hudobnej výchovy. Nebodaj, aby mali deti možnosť si vyskúšať ,"zabrnkať" na týchto nástrojoch. Určite by to bolo najlepšie riešenie s najvyššími kvalitatívnymi výsledkami, ale v praxi je to proste NEMOŽNÉ. Preto som sa inšpirovala knižočkou Ing. Mgr. Jany Janekovej, ktorá sa zaoberá problematikou grafického znázornenia zvukov. Navrhujem malé riešenie tohto problému.

V tejto metóde využívam prepojenie sluchových vnemov s vizuálnymi. "Čiže metódu, ktorá vychádza z prvotného, elementárneho prepojenia sluchových vnemov s bezprostrednou grafickou reakciou – grafické znázornenie vnemov a ich vlastností žiakmi. Pritom počúvané vnemy môžu byť tvorené hudobnými, ale aj nehudobnými zvukmi, ktorých zdrojmi môžu byť okrem klasických hudobných nástrojov aj predmety, nástroje bežného použitia, vlastnoručne zhotovené alebo iné hudobné nástroje.“ Ja vo svojej metóde budem pracovať len s grafickým znázornením zvukov klasických hudobných nástrojov. "Grafická značka zvuku v našom ponímaní je žiakom samostatne vymyslený a nakreslený symbol počutého zvukového vnemu, ktorým môže byť samotný zvuk, ale aj zvukový úryvok alebo časť zvukového priebehu." V tejto metóde sa zaznamenáva len samotný zvuk – nie melódia.

Učiteľ nemá možnosť, aby na predmete hudobnej výchovy nadiktoval názov a zároveň zvuk hudobného nástroja, pretože zvuk sa nedá vyjadriť písomným prejavom. Len ťažko sa dá vyjadriť verbálnym či neverbálnym spôsobom. Táto metóda dáva žiakom možnosť zapísať si do zošita aspoň niečo ku kolonke "zvuk hudobného nástroja". Toto vyjadrenie zvuku nie je 100%, ale predsa pomáha žiakovi zapamätať si vnem, ktorý uňho vyvolal onen hudobný nástroj. A vie určiť zvuk nástroja v rôznych skladbách. Každý žiak je jedinečná osobnosť, čiže každý inak vníma zvuky hudobných nástrojov. Grafické znázornenia jednotlivých žiakov sa môžu podobať, ale aj radikálne líšiť, preto nie je vhodné, aby napríklad učiteľ podával žiakom svoje grafické znázornenia, alebo aby vyberal symboly jednotlivých žiakov. Značky iných žiakov by žiakovi nemuseli nič povedať a metóda by nemusela priniesť očakávané výsledky.

Pomôcky pre pedagóga: prehrávač CD alebo iné technické prostriedky na prehrávanie hudby, (malé prefotené obrázky hudobných nástrojov)

Pomôcky pre žiaka: čistý papier, prípadne zošit, ceruzka alebo farbičky (fixky)

Učiteľ si zvolí hudobné nástroje, ktorých farbu zvukov chce preberať so žiakmi. Podľa toho si zoženie vhodné CD, ktoré obsahuje skladby s danými hudobnými nástrojmi. Vhodné by bolo pripraviť si CD len s vybranými fragmentmi, ktoré obsahujú náležité zvuky hudobných nástrojov.

Postupujeme nasledovne:

A)

1) Žiakom vysvetlíme, o čo v hre pôjde. Budú počúvať zvuk daného nástroja a pokúsia sa ho nasledovne zakresliť na papier podľa svojich predstáv, cítenia. Treba zdôrazniť to, aby značky boli jednoduché a malé. Vhodné by bolo, aby pred prácou učiteľ zakreslil vhodnú značku na tabuľu, ako si to vlastne predstavuje. Pozor, načrtnúť by mal len jednu, aby deti nenapodobňovali značky pedagóga, ale pracovali len so svojimi predstavami. Pretože potom by táto práca nemusela mať význam.

2) Učiteľ pustí žiakom prvý fragment (skladbu). Deti počúvajú a premýšľajú nad vhodným zakreslením.

3) Žiaci grafický znázorňujú zvuk. Pozor nie melódiu, len zvuk. Akoby len jednu dobu. Vhodné by bolo, aby učiteľ počas zakresľovania kontroloval a korigoval žiacke znázornenia, pre prípadné nepochopenie práce, čo býva i pri šikovných žiakoch pravidlom. Značky zakresľujú nasledovným spôsobom. Napíšu názov nástroja a k nemu dokreslia príslušnú značku. Prípadne nakreslia alebo nalepia obrázok hudobného nástroja.

4) Pustíme všetky fragmenty od začiatku, aby si žiaci tieto zvuky lepšie utvrdili. Na ďalšej hodine môžeme vyskúšať či metóda mala úspešný výsledok, čiže či si žiaci zapamätali, aký zvuk má ktorý nástroj. Spočiatku si pomáhajú obrázkami, neskôr pracujú bez nich.

5) Obrázok č. 1 (grafické znázornenie žiačky 7. ročníka ZŠ Dvorníky)

B) Iným riešením by mohlo byť, keby sa žiaci pokúsili tieto zvuky napodobniť alebo dokonca obe metódy spojiť. Vyzeralo by to nasledovne:

1) Pustíme fragment.

2) Žiaci sa ho pokúsia napodobniť – každý sám v tichosti, aby nerušil ostatných spolužiakov.

3) Potom sa snaží tento zvuk zakresliť do jednoduchej značky.

4) Fragmenty pustíme od znovu, pre utvrdenie.

5) Na ďalšej hodine overujeme výsledky metódy, tak že púšťame striedavo fragmenty a deti určujú príslušné hudobné nástroje.

Každý zo symbolov má svoje vysvetlenie, no nie vždy sa dá vysvetliť. Žiačka 7. ročníka vysvetlila pôvod svojich grafických značiek nasledovne:

(pozri obrázok)

Bc. Eva Honcová

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 
Svadobný katalóg EvaMária
reklama
Vytvorte si svoju budúcnosť už teraz
reklama
© 2010-2024 Edukačný portál Akonaskolu.eu, všetky práva vyhradené