Hračky a darčeky
reklama

Didaktické hry

kategória: slovenský jazyk  -  späť na výber didaktických hier

Spisovatelia

pridané 23. 5. 2013 | získaných 30 bodov | zobrazené 395x
pridal: PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD. | autor/i: PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD., Mgr. Anna Gálisová, PhD.

Veková skupina: Od 11 rokov
Počet hráčov: 4
Čas: 45 – 60 minút

Cieľ
Kognitívny: žiak v hre použije nadobudnuté vedomosti, vyberá z viacerých možností, ktoré dokáže analyzovať a rozlišovať, zostavuje slovné spojenia, usporadúva a kombinuje písmená, tvorí vety, dokazuje a obhajuje ich gramatickú správnosť, aplikuje vedomosti pri argumentácii o vetách protihráčov
Komunikačný: žiak si rozvíja komunikačné zručnosti hovorenia a čítania s porozumením

Pomôcky a materiál:
hlavný herný plán (HRAJ), 4 individuálne herné plány (s predtlačeným textom), hracia kocka, figúrky, vrecúška samohláskami (žlté), spoluhláskami (zelené) a dvojhláskami (červené), žolíky

Postup
Každý hráč si vytiahne po päť písmen zo zeleného vrecúška (spoluhlásky) a zo žltého vrecúška (samohlásky). Hru začína hráč, ktorý hodí najväčšie číslo na hracej kocke. Hra pokračuje v smere hodinových ručičiek. Keď sa hodí šestka, neplatí pravidlo opakovaného hodu. Každý hráč sa snaží vytvárať zmysluplné slová zo získaných písmen, ktoré sa hodia do textu na individuálnom hernom pláne. Písmená možno získať tak, že sa hráč vo svojom ťahu postaví na farebné políčko. Na žltom políčku si vyberá z vrecúška samohlásku, na zelenom spoluhlásku a na červenom dvojhlásku. Ak sa hráč postaví na biele políčko, nezískava nič. Na hlavnom hracom pláne je osem políčok so žolíkmi. Keď sa hrá na ne postaví, dostane kartičku žolíka, ktorú je možné použiť namiesto akéhokoľvek písmena. Hráč si ho môže vo svojich slovách ľubovoľne zamieňať v rôznych slovách podľa toho, ako mu prichádzajú ďalšie písmená. Každý hráč ich môže mať na svojom individuálnom hernom pláne maximálne osem. Do jedného slova možno umiestniť iba jedného žolíka.
Ako hráč dostáva písmená, usporadúva si ich na hernej ploche pred sebou a snaží sa vytvárať slová, ktoré by boli vhodné do vety na individuálnom hernom pláne. Tieto slová môžu do viet dokladať, ale ich aj v priebehu hry meniť. Na individuálnom hernom pláne sú nedokončené vety, ktoré obsahujú prázdne políčka a interpunkčné znamienka. V týchto políčkach hráči vytvárajú svoje slová, avšak počet písmen v slove nemusí byť v takom rozsahu ako počet políčok. Vytvorené vety musia byť gramaticky správne. Napríklad vo vete Boli to ..., ktorí žili spolu... je možné doplniť iba životné podstatné mená mužského rodu. Vety nemusia odrážať realitu, nonsens môže pripadať žiakom zábavný.
Hlavný herný plán pozostáva z písmen HRAJ, ktoré sú navzájom prepojené. Šípky naznačujú smer hry. V písmene H a A sa nachádzajú skratky, ktorými hráč môže pokračovať v hre. Na túto skratku hráč nastupuje vtedy, ak jeho predchádzajúci ťah skončil na písmene S. Hlavný herný plán je nekonečný, t. j. keď hráč príde na posledné políčko v hre, automaticky pokračuje znovu od začiatku herného plánu, a to aj uprostred hodu. Napríklad keď hráč stojí na červenom políčku, ktoré je štvrté od konca hernej dráhy, a hodí si šestku, postaví sa na biele políčko, ktoré je tretie od začiatku hernej dráhy.
Hra sa končí, keď niektorý z hráčov dokončí všetky vety na svojom individuálnom hernom pláne. Pokiaľ sa ostatní hráči uzhodnú na tom, že text je gramaticky správny, tento hráč sa stáva víťazom.

Individuálny hrací plán, samohlásky, dvojhlásky, spoluhlásky a žolíky nájdeš tu: Individuálny hrací plán, samohlásky, spoluhlásky...

Komentáre:
Zatiaľ nie sú k dispozícii žiadne komentáre. Môžeš byť prvý, kto pridá komentár.
Svadobný katalóg EvaMária
reklama
Vytvorte si svoju budúcnosť už teraz
reklama
© 2010-2024 Edukačný portál Akonaskolu.eu, všetky práva vyhradené