Hádaj na koho myslíme
|
Jeden hráč ide za dvere, skupina určí buď niekoho zo svojho stredu alebo všeobecne známu osobnosť (herec, spevák...) Hráč, ktorý bol za dverami kladie hráčom otázky na fyzické a psychické charakteristiky osôb, hráči odpovedajú presne a pravdivo.
|
|
|
|
|
Akcia
|
Hráči sedia v kruhu a jeden ide doprostred, urobí nejakú akciu, pripojí sa ďalší hráč, ktorý má nápad - naviaže na akciu prvého hráča, potom tretí atď. Stále udržujú logiku akcie a postavu.
|
|
|
|
|
Hádanka a prirovnanie
|
Skupina hráčov si určí kvetinu, živočícha, vec. Jeden z hráčov je za dverami, po návrate sa pýta jedného hráča po druhom, čo bolo určené. Hráči odpovedajú prirovnaním – metaforou – napr. húsatko – slniečko, ktoré má nožičky, zlato ukryté pod bielou perinkou, klbko žltej vlny...
|
|
|
|
|
Dá sa to robiť?
|
Hráči hľadajú odpoveď na otázku, čo sa nedá robiť v určitých situáciách, vzťahov, v určitých stavoch, napr. vo vani, v telefónnej búdke, na severnom póle, na recepcii, na módnej výstave, čo sa nedá robiť ani vo sne, čo sa nerobí priateľom, nepriateľom, čo sa nedá urobiť v siedmom nebi a pod.
|
|
|
|
|
Čo je prekvapivé?
|
Určí sa situácia, žiaci hovoria alebo píšu, čo by bolo v danej situácii prekvapivé. Hľadá sa čo najviac odpovedí, hodnotí sa ich originalita (t. j. odpovede, ktoré má najmenej hráčov) Napr. čo by vás prekvapilo v autobuse, v parníku, na zjazde výskumní kov, na ulici, v obchode s hračkami, v kostole, na psychiatrii a pod.
|
|
|
|
|
Koláž
|
Žiaci prinesú rôzne povystrihované titulky, úryvky viet a fotografie z novín a časopisov. Skupinky po 3 až 4 vytvárajú vlastnú koláž – plagát, vývesku, leták, číslo novín alebo časopisu, album a pod. Úloha môže byť tematicky alebo žánrovo vymedzená alebo úplne voľná. Texty i obrázky môžu byť dopisované, dokresľované a pod.
|
|
|
|
|
Asociácie a slová
|
Učiteľ vysloví jedno náhodné slovo, žiaci postupne vyslovujú svoje asociácie. Alebo učiteľ zadá východzie slovo a žiaci píšu súvislosti, ktoré sa im s týmto slovom vybavili. Po uplynutí určitej doby (napr. 1 min.), určí učiteľ jedného žiaka, ktorý nahlas povie posledné slovo asociačného reťazca, žiaci potom píšu asociácie na toto slovo, následne pokračuje ďalší žiak atď.
|
|
|
|
|
Jazykolam
|
Zvolí sa dlhší jazykolam, najlepšie taký, ktorý znie akoby bol v cudzom jazyku. Takýmto textom potom vedieme dialóg, ktorý môže predstavovať napr. hádku, vyznanie lásky a i.
|
|
|
|
|
Vyjadrime sa nahlas
|
Všetci stoja v kruhu. Vedúci vyzve hráčov, aby vymysleli slovo, ktoré má mnoho samohlások. Prvý hráč slovo šepká, druhý ho opakuje hlasnejšie, slovo obieha po kruhu a je stále hlasnejšie. Od najsilnejšieho sa vracia k najslabšiemu.
|
|
|
|
|
Pohyb podľa slova
|
Vytvoria sa dve skupiny, každá zaujme miesto na jednom konci sály. Jedna skupina si nájde slovo, opakuje ho unisono, vytvoria orchestráciu tohto slova. Druhá skupina sa podľa tohto zvuku pohybuje.
|
|
|
|
|
|