Metóda zoznamu kontrolných otázok
|
univerzálne hry a metódy
|
Ide o 9 okruhov otázok: Inak využiť? Prispôsobiť? Zmeniť? Zväčšiť? Zmenšiť? Nahradiť? Inak usporiadať? Obrátiť? Kombinovať?
|
|
|
|
|
Stratégia podnetných otázok
|
univerzálne hry a metódy
|
ETAPY: Orientácia: Je úloha zrozumiteľná? Čo treba nájsť? Prieskum faktov: Čo je dané? Čo sa dá využiť? Ako je to presne? Prieskum ťažkostí: Aké sú medzery? Čo treba hľadať? Prieskum prostriedkov: Čo by som mohol potrebovať? Čo všetko mám k dispozícii? Tvorba hypotéz, námetov, ideí: Mohlo by to byť takto? Prieskum hypotéz: Zodpovedá hypotéza mojim skúsenostiam, logike, pozorovaniu, experimentu? Záverečné posúdenie: K čomu som dospel? Ako sa zmenila situácia? Je riešenie kompletné?
|
|
|
|
|
Triz
|
univerzálne hry a metódy
|
- ruského názvu: tvorivé riešenie vynálezcovských úloh 1. Systematická kontrola a spresnenie prvej formulácie problému - určiť cieľ - overiť, či sa dá dosiahnuť okružnou cestou - spresniť kvantitatívne ukazovatele - spresniť požadované požiadavky - zistiť, či je výhodnejšia okružná cesta alebo prvotné riešenie 2. Analytické štádium riešenia problému 3. Operačné štádium riešenia problému 4. Syntetické štádium riešenia problému - riešenie nájdené v analytickom alebo operačnom štádiu vytvára možnosť alebo nevyhnutnosť zaviesť zmeny v iných častieach objektu alebo mimo neho
|
|
|
|
|
Ditor
|
univerzálne hry a metódy
|
D definuj problém: spomedzi tém vyber problém, sformuluj ho, rozdeľ na podproblémy, zostav ideálne riešenie a cieľ, ku ktorému chceš dospieť I informuj sa o probléme: ako sa doteraz riešil, zozbieraj poznatky T tvor riešenia, hypotézy: produkuj čo najviac, čo najrozmanitejších a čo najoriginálnejších nápadov na riešenie problému, uvoľni si fantáziu, použi brainstrorming O ohodnoť nápady, riešenia: posúď ich novosť a užitočnosť, reálnosť a možnosť uskutočnenia K kritizuj vybrané riešenia v praxi: čo by si mohol v budúcnosti využiť
|
|
|
|
|
Nájdi si dvojicu
|
univerzálne hry a metódy
|
Pripravíme si niekoľko dvojíc obrázkov alebo slov, ktoré sa týkajú preberaného učiva. Deti zavrú oči a učiteľka im porozhadzovane poprilepuje obrázky na čelo. Potom deti oči otvoria a hra sa môže začať. Úlohou je nájsť si dvojicu, bez toho, aby si povedali čo majú na čele. Hra končí, keď sú dvojice vytvorené.
|
|
|
|
|
Opíš pojem
|
univerzálne hry a metódy
|
Súťažia dvaja žiaci. Jeden zo žiakov si sadne chrbtom k tabuli, aby nevidel čo sa píše na tabuľu. Učiteľ napíše na tabuľu nejaký pojem, napr. „pravouhlý trojuholník“. Úlohou druhého žiaka je tento pojem opísať. Nie je povolené použiť základ slov, kresliť, prípadne ukazovať pomôcky. Na každý pojem majú ohraničený čas. Dôležitá je spolupráca oboch žiakov. Dopredu sa trieda dohodne na počte pojmov, ktoré má dvojica uhádnuť. OBMENA: Učiteľka napíše na lístky rôzne pojmy. Prichádza prvý žiak a opisuje ho. Kto z triedy uhádne, ide opisovať ďalší pojem. Alebo kto uhádol, dostane bod a pokračuje ďalší žiak v poradí.
|
|
|
|
|
Rozhovor so zaujímavou osobnosťou z tvojho okolia
|
univerzálne hry a metódy
|
Úloha: Pohľadaj a urob rozhovor s nejakým zaujímavým človekom. Popis: Skús pohľadať človeka, ktorý dokáže robiť niečo zaujímavé alebo netradičné. Zahraj sa na moderátora a urob s nim rozhovor aspoň 6 otázok. Tento rozhovor zapíš. Môžeš písať rukou, ale snaž sa o peknú úpravu, alebo to napíš na počítači. Svoj rozhovor môžeš doplniť fotografiami alebo kresbami.
|
|
|
|
|
Nájdi zaujímavosť
|
univerzálne hry a metódy
|
Úlohou žiakov je pokúsiť sa nájsť 4 také zaujímavosti (napr. o preberanom učive) ktoré nebudú mať ostatní spolužiaci! Hľadajú napríklad na internete v IKT miestnosti, v knižnici alebo doma. Potom v triede prečíta prvý žiak svoje 4 zaujímavosti, informácie o danej téme. Číta po jednom. Ostatní žiaci reagujú, či niektorý z nich má túto alebo podobnú informáciu alebo nie. Ak sa nájde niekto, kto má tiež túto informáciu, pripíšu si všetci žiaci za tento výrok len 3 body. Ak sa nenašiel nikto s touto informáciou a učiteľka potvrdí,že je to pravdivá informácia, pripíše si žiak za tento výrok 10 bodov. Takto každý postupne prečíta ešte neprečítané výroky, až všetci budú mať obodované všetky výroky. Nakoniec si každý spočíta body! Odmeníme víťaza!
|
|
|
|
|
Osobnosť
|
univerzálne hry a metódy
|
Každý žiak napíše na papierik meno nejakej osobnosti. Pripevní ho niekomu na chrbát. Žiaci potom chodia po triede a pýtajú sa ostatných žiakov rôzne otázky, ktorými chcú prísť na meno svojej osobnosti. Odpoveď však na otázky môže byť buď áno alebo nie. Po nejakom časovom limite všetci skončia a hovoria typy na osobnosť, ktorú majú na chrbte.
OBMENA: Po prvom kole vypadávajú tí, ktorí neuhádli a pokračujú ostatní. Nakoniec hrajú len dvaja.
|
|
|
|
|
Ak súhlasíš, tak si ľahni
|
univerzálne hry a metódy
|
Žiaci stoja v kruhu. Každý má pri sebe stoličku. Učiteľka povie žiakom výrok. Ak s ním žiaci súhlasia, tak si ľahnú, ak nesúhlasia, tak zostanú stáť, ak sa nevedia rozhodnúť, sadnú si.
OBMENA: Učiteľka povie prvý výrok, ostatné už hovoria žiaci.
|
|
|
|
|
|