Výstup po schodoch
|
slovenský jazyk
|
Hry sa zúčastňujú dvaja žiaci. Ich základné postavenie je zakreslené na spodnej časti pyramídy. Za každú správnu odpoveď súťažiaci postupuje o jeden schodík vyššie, čo pomocník učiteľa zakresľuje do pyramídy na tabuli postupom figúrok. Na otázky odpovedajú vždy striedavo. Ak niektorý z nich rozmýšľa dlhšie ako päť sekúnd, odpovedá jeho spoluhráč - súper. Keď sa ktorýkoľvek z nich dostane na vrchol pyramídy a súťaž ešte pokračuje otázkami, kreslí pomocník figúrky opäť odspodu, takže na miesto figúrok zvislé čiary pre každého hráča inou farbou. Po každej odpovedi podľa záznamu figúrok či čiarok vidíme, aký má jednotlivý hráč bodový zisk. Čas zadávania otázok sleduje časomerač a gongom ohlasuje ukončenie kladenie otázok. Pred zadaním úloh oboznámime súťažiacich s náplňou (napríklad: v prvom kole budete tvoriť podstatné mená s nezhodnými prívlastkami) a odpovede musia nasledovať do piatich sekúnd od položenia každej otázky.
1. V priebehu jednej minúty budete striedavo uvádzať abstraktné podstatné mená: radosť, láska, vedomosti, súlad, myšlienky, ťažoba, súdržnosť, nádej, skromnosť, túžba, súcit, solidarita...
2. Vymenujte 15 pomnožných podstatných mien: Zbehy, okuliare, nohavice, Bánovce, prázdniny...
3. K daným podstatným menám utvorte päť zhodných prívlastkov:
pes - krotký, poslušný, uviazaný...
koláč - makový, nedopečený, chutný...
|
|
|
|
|
Moje meno má rým?
|
slovenský jazyk
|
Vyberieme meno niektorého spolužiaka a zopárkrát ho zopakujeme. Potom spolu na toto meno vymýšľame rýmy tak, aby vystihovali jeho dobré vlastnosti. Na koniec dáme hlavné slovo majiteľovi mena, aby vymyslel posledný rým na svoje meno.
|
|
|
|
|
Na rýmovačku
|
slovenský jazyk
|
Prvý hráč sa spýta ďalšieho hráča ľubovolnú otázku. Druhý hráč mu na ňu odpovie tak, aby sa jeho odpoveď rýmovala s otázkou predošlého hráča. Odpoveď nemusí mať zmysel. Napr. "Máš rád mačky?" "Radšej mám hračky."
OBMENA: Namiesto otázky môžu žiaci vyslovovať len rôzne vety a slovné spojenia, ktoré taktiež nemusia mať logickú nadväznosť.
OBMENA: Hľadáme rýmy na číslovky. Napr. Jeden jeden jeden - zabudol som hrebeň, Dva dva dva - moja hlava boľavá, Tri tri tri - ryba má ikry...
|
|
|
|
|
Rytmus jazyka
|
slovenský jazyk
|
Učiteľka/matka ukazuje na jednotlivé predmety v triede/v miestnosti a deti po nej opakujú a zároveň vytlieskavajú rytmus ich názvov: sto-li-čka, pe-ri-na, lam-pa... Ak máme možnosť, využijeme Orffove nástroje alebo kuchynský riad (dve pokrievky, varešky...) a prehráme si s ich pomocou celé zariadenie miestnosti.
OBMENA: Vytlieskavanie predmetov zameníme za vytlieskavanie rytmu otázok a odpovedí. Napr. učiteľka sa spýta: "Ako-sa-vo-láš?", žiak odpovie: "Vo-lám-sa-Jur-ko." atď.
Hra rozvíja cit pre rytmus.
|
|
|
|
|
Zázračné jablko
|
slovenský jazyk
|
Učiteľ pripevní na tabuľu strom s jabĺčkom a rebríkom. Na každom stupienku rebríka je umiestnená slabika. Kto slabiku správne prečíta a povie na ňu slovo, vystúpi na ďalší schodík. Kto prečíta všetky slabiky správne, odtrhne zázračné jabĺčko.
OBMENA: Na schodíkoch sú slová. Žiak slovo prečíta a vytvorí vetu, v ktorej ho použije.
|
|
|
|
|
Kocka a slabiky
|
slovenský jazyk
|
Žiak hodí kockou a koľko bodiek je na vrchnej strane kocky, toľko slabík musí povedať na určenú hlásku.
OBMENA: Povie slová, napíše slabiky, slová, vytvorí vetu s príslušným počtom slov a pod.
|
|
|
|
|
Farby a slová
|
slovenský jazyk
|
Na papier alebo tabuľu napíšeme písmená tak, aby jednotlivé farby písmen tvorili slová. Úlohou žiakov je slová zostaviť, napísať a príp. aj rozdeliť na slabiky.
|
|
|
|
|
Hľadaj písmená
|
slovenský jazyk
|
Každý žiak má obálku s nastrihanými písmenami abecedy. Žiakov rozdelíme do skupín. Na dohovorené znamenie má každý žiak zo svojej obálky vybrať písmená podľa pokynov, napr. všetky krátke samohlásky, tvrdé spoluhlásky a pod. Skupina získava body podľa toho, koľkí jej členovia odpovedali správne.
|
|
|
|
|
Ako na synonymický slovník?
|
slovenský jazyk
|
Pomôcky:
- farebný papier (dve farby)
- kriedy
- synonymické slovníky
prvá skupina |
druhá skupina |
hláška = upozornenie |
hold = poklona |
fabrika = továreň |
exil = vyhnanstvo |
adresát = príjemca |
cediť = filtrovať |
dekontaminovať = odmoriť |
hladina = úroveň |
konštituovať = ustanoviť |
banálny = nevýznamný |
hektický = rušný |
argument = dôkaz |
eventuálne = prípadne |
jednotný= paušálny |
hnisajúci = septický |
hoblina = stružina |
POSTUP: Aj hodinu slovenského jazyka môžeme oživiť zábavnou hrou na školskom dvore. Obr. č. 3 vytlačíme na farebný papier jednej farby (napr. modrej – bude určený pre družstvo „modrých“) a obr. č. 4 na papier druhej farby (napr. červenej – určený pre družstvo „červených“). Jednotlivé rámčeky z papierov vystrihneme, zložíme a schováme na školskom dvore. Odporúčam papiere jednej farby skryť na mieste, ktoré vymedzíme pre prvé družstvo a papiere druhej farby skryť na miesto, ktoré vymedzíme druhému družstvo, zamedzíme tým neskorším nezhodám. Na chodník kriedou nakreslíme tabuľky podľa obr. č. 1 a č. 2, ktoré musia byť od seba dostatočne vzdialené a do ktorých nevpisujeme text (ten vyplnia žiaci). Žiakov rozdelíme na dve družstvá („modrých“ a „červených“). Oboznámime ich s podmienkami hry. Vymedzíme trasu, kde majú hľadať a kadiaľ môžu chodiť, aby nedošlo k úrazu a ukážeme im príslušné tabuľky. Žiakov odštartujeme. Hľadajú papieriky so slovami a utekajú s nimi k svojej tajničke, kde začnú nájdené slová vyhľadávať v synonymickom slovníku. Synonymá vpisujú do tajničky. Družstvo, ktoré vylúšti tajničku ako prvé, vyhráva a zaslúži si odmenu.
Družstvá si môžu pred odštartovaním hry zvoliť pisára, vyhľadávača v slovníku a hľadačov na dvore. Taktiež sa môžu striedať, aby si vyhľadávanie odskúšal každý.
OBMENA: Túto hru môžeme použiť aj pri overovaní vedomostí, ktoré žiaci nadobudli za celý školský rok. Skrátime si s ňou dlhé chvíle po klasifikačnej schôdzi. Miesto synoným píšeme na papiere otázky, ktoré majú jednoslovnú odpoveď. Z odpovedí vytvoríme tabuľku a hra môže začať!
OBMENA 2: Chcete, aby žiaci pozornejšie počúvali na hodine literatúry či čítania? Povedzte im, že sa pôjdete zahrať na školský dvor a vyhrá to družstvo, ktoré najpozornejšie počúvalo čítaný text.
Bc. Eva Honcová
|
|
|
|
|
Slovné schody
|
slovenský jazyk
|
Učiteľ napíše na tabuľu ľubovoľné slovo. Žiaci postupne dopisujú ďalšie slová: jeden vodorovne, druhý zvislo (pozri obrázok). Princíp spočíva v tom, že každé nové slovo začína na posledné písmeno predošlého slova.
|
|
|
|
|
|